Historie

Land: England
Periode: 1962 - 1968
Antal: 979
Pris: ?

Motor og teknik

2 sædet roadster
aluminiumskarroseri
motor foran på langs
baghjulstræk
V8/ 4261 ccm
264 hk/ 5800 o/m
moment 269 Nm v. 4800 o/m
4 trins manuel gearkasse
skivebremser for, tromler bag

Præstationer

Topfart: 222 km/t
0-100 km/t: 5,5 sek

Mål og vægt

Mål (l/b/h): -/-/- cm
Vægt: 984 kg

 

1962 AC Cobra 289

Carroll Shelby står bag AC Cobra. Det var absolut den kraftigste og hurtigste bil, som var på markedet, da den blev lanceret i 1962. I april 1961 præsenterede Shelby AC for en Ace med en kraftig V8-motor fra Ford. Da bilen kom i udgaven Cobra, var chassis og affjedring identisk med Ace, men aluminiumskarrosseriet var gjort mere svulmende. 

Tidslinie AC Cobra 1953 - 1990

Bilen var let, så den kraftige motor gav bilen en eminent accelerationsevne. Med den høje gearing, følsomme kobling, den kraftige Ford-motor og det lette chassis var bilen skabt til høje hastigheder og skarpe kurver. Trafik, lyskryds og ubetinget vigepligt hørte derfor til nogle af de trafikale barrierer, som chaufføren af en AC Cobra skulle overvinde. Ligeledes var styringen tung, så parkering var mildt sagt en prøvelse. Bilen blev introduceret med en 4,3 liters motor, men kom senere også i en 4,7 liters og en 7 liters version. Sidstnævnte ydede 490 hk, hvilket gav bilen en topfart på 290 km/t. Denne version var hurtigste serieproducerede bil på denne tid. Bilen accelererede fra 0-100 km/t på 4,2 sekunder. 

Cobra er blevet produceret i et utal af kopivarianter, og den kan stadig købes.

Specifikationer for Cobra 427

Specifikationer for Cobra 289
 

AC Cobra 1953-1990


Oktober 1953
AC Ace lanceres på Earl Court Motor Show, London. 

1956
AC Ace kommer med en 6-cylindret Bristolmotor. 

December 1960
Carroll Shelby kører sit første racerløb på Riverside. Han planlægger at bygge sin egen racerbil. 

September 1961
Shelby kontakter AC og fremsætter ideen med en racerbil med V8-motor baseret på AC Ace. 

November 1961
Den første letvægts Ford V8-motor leveres til AC af Shelby. 

Vinter 1961-62
AC og Shelby arbejder på den første Cobra prototype. 

Januar 1962
Den første Cobra prototype kører for første gang på Silverstone. Sandsynligvis med en 221cu motor. 

Februar 1962
Motoren bliver fjernet og prototypen med chassis nr. CSX2OOO sendes til Shelby i Santa Fe Springs. Bilen bliver her forsynet med en 260cu motor. 

April 1962
AC Cobra bliver for første gang vist til pressen på New York Motor show 

Juli 1962
De første 3 Cobras bliver sendt til USA. Senere følger flere biler. Alle bilerne var forsynet med en 260cu V8-motor. 

Oktober 1962
En AC Cobra kører sit første officielle løb med Billy Krause bag rattet. Løbet køres på Riverside. 

Januar 1963
Den første 289 Cobra bygges med chassis nr.CSX2075. 

Januar 1963
Første sejr til en Cobra sker på Riverside. 

Juni 1963
2 Cobras starter i Le Mans: en udgår, den anden slutter som nr. 7.

Oktober 1963
Den første 427 prototype bygges

November 1963
Daytona Coupé projektet starter.

Februar 1964
Den første Daytona coupé testes på Riverside. Den vandt 3 GT løb i 1964 og blev nr. 4 i den samlede stilling på Le Mans.

December 1964
Prototype nr. 2 af Cobra 427 med chassis nr. CSX2l9S debuterer på Nassau Speed Weeks.

Januar 1965
Produktionen af 427 starter. Chassis nr. starter ved CSX3OOl.

1965
Daytona coupes vinder verdensmesterskabet for konstruktører i GT-klassen med 6 sejre.

Maj 1966
AC starter en produktion med 289cu motor til det Europæiske marked. 

Februar 1968
Fem specialbyggede Cobras med forlænget akselafstand leveres til Paramount Pictures.

1969
8 type 427 Cobras bygges af AC til et el-projekt i USA. Bilerne bliver senere ombygget til 427 replicas.

1980
Autokraft introducerer MK4 baseret bygget på det originale Cobra chassis og karrosse.

Februar 1982
Autokraft køber retten til at bruge det rigtige AC-logo på MK4. Kort efter køber Brian Angliss en stor andel af AC Cars Ltd, hvorved Angliss nu kontrollerer firmaet.

Oktober 1987
Ford køber Angliss ud og overtage kontrollen over virksomheden.

Medio 1990
Ford meddeler at virksomheden bliver lukket, men Angliss kæmper i mod og fortsætter med at bygge AC Mk4 Cobra.

AC Cobra 427 1962 - 65

Tosædet roadster i aluminium med Ford V8-motor

Størrelse: Der er brugt 2 motorer i Cobra 427: 427cu (6.984 ccm) og 428 (6.991 ccm).

Ydelse: '427' 425 hk/v. 6.500 omdr/min., '428' 390 hk/v. 5.200 omdr./min.

Drejningsmoment: '427' 480 Nm v. 3.500 omdr./min; '428' 475 Nm v. 3.7OO omdr./min

Præstationer: Tophastighed 265 km/t
0-100 km/t på 4.2 sek.

AC Cobra 289 1962 - 65

Tosædet roadster i aluminium med Ford V8-motor

Størrelse: Der er brugt 2 motorer i Cobra 269: 289cu (4.736 ccm) og 260 (4.261 ccm).

Ydelse: '289' 271 hk/v. 6.000 omdr/min., '260' 260 hk/v. 5.800 omdr./min.

Drejningsmoment: '289' 314 Nm v. 3.400 omdr./min; '260' 269 Nm v. 4.8OO omdr./min

Præstationer: Tophastighed 222 km/t
0-100 km/t på 5.5 sek.

 

Links

 

Historiske milepæle 1951 til 1975
 

Købers guide

Pas på replikaer og uoriginale selvbyg. De uoriginale er kun sjældent lavet i aluminium. En Cobra i total original stand er en sjældenhed, men flere firmaer har specialiseret sig i import.

Chassisrammen er solid, men karrosseriet består af en tynd og sart aluplade. Teknikken er enkel amerikansk V(, men de dele, som er specielle, er dyre.

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk