Historie

Land: Frankrig
Periode: 1976 - 1979
Antal: ?

Motor og teknik

Selvbærende karrosseri, motor foran på tværs
forhjulstræk
R4/ 1294 ccm
68 hk/ 5600 o/min
kompressionsforhold 9,5:1
4 trins gearkasse
skivebremser for, tromler bag

Præstationer

Topfart: 141 km/t
0-100 km/t: 16,3 sek

Mål og vægt

Mål (l/b/h): 424/168/140 cm
Vægt: 1065 kg

 

1976 Simca 1307 GLS

 

Simca 1307 GLS blev årets bil i Danmark og 15 andre lande i 1976. Dommerne var enige: det var den hidtil kønneste bil med hækdør. Dertil var den økonomisk, sikker med gode bremser, komfortabel og ikke mindst var der fremragende plads til prisen. I dag er der kun meget få tilbage. De fleste rustede væk, i hvert fald dem her i norden, resten blev skrottet, fordi de var for dyre at holde kørende i længden.

1307 blev præsenteret i oktober 1975 i Paris. Det var ikke en afløser for Simca 1100, men Simca 1307/1308/1309 blev konstrueret på samme platform som Simca 1100. Den blev en overvældende succes for Chrysler, men paradoksalt nok også enden for Chryslers engagement i Europa. Model 1307 var den første Simca med navnet Chrysler-Simca. Chrysler-navnet var placeret på motorhjelmen, mens Simca-skiltet var henvist til en beskeden plads på bagsmækken. Med denne placering signalerede Chrysler, at navnet Simca var på vej ud.

Ved introduktionen kunne Simca 1307 købes i 3 modeller: 1307 GLS, 1307 S og 1308 GT. 1307 og 1308 var helt identiske, men 1308 var mere veludstyret, blandt andet havde den elruder, og den havde en større motor på 1442 ccm. 1307 GLS og S havde samme motor, men S var forsynet med dobbeltkarburator, hvilket gav den en markant bedre ydelse, som på papiret var tæt på motoren fra 1308 GT. I 1978 kommer Simca 1308 S. Den havde det  samme udstyr som 1307S, mens motoren var fra 1308 GT. I USA blev modellen lanceret som Simca Alpine.

Den sidste i modelrækken bliver luksusmodellen 1309 SX, som kommer i 1979, kort før 1510 afløser 1307/1308/1309.  1309 SX var den mest veludstyrede mellemklassebil i 1979. Udstyrslisten omfattede blandt andet servostyring, 3-trins automatisk gearkasse, soltag, tonede ruder, fartpilot, centrallås og  elruder.

Men produktionen sluttede ikke her. Maskinerne blev solgt til Moskwich i Rusland, som fortsatte produktionen med forskellige mindre ændringer.

 


Simca logo

1976 Simca 1307 GLS

Links

 

Dataguide 1976
Historiske milepæle 1976 til 2000
 

Købers guide


Ingen oplysninger

 

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk