Historie

Land: Italien
Periode: 1961 - 1964
Antal: 37
Pris: -

Motor og teknik

Motor foran på langs
baghjulstræk
V12/ 2953 ccm
290 hk/ 7400 o/m
Kompressionsforhold 9,8:1
5 trins manuel gearkasse
skivebremser for og bag

Præstationer

Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: - sek

Mål og vægt

Mål (l/b/h): -/-/- cm
Vægt: 880 kg

1962 Ferrari 250 GTO

GTO (Gran Turismo Omolgata) blev skabt med baggrund i nye regelsæt fra det Internationale Automobilforbund FIA. Forbundet var efterhånden blevet træt af Ferraris totale dominans i sportsvognsklasserne og for at få flere bilmærker til at deltage, ændrede forbundet regelsættet til i stedet at omfatte GT-biler således, at bl.a Jaguar og Aston Martin også kunne få mulighed for at deltage.

 

Om 250 GTO egentlig havde ret til at deltage i Gruppe 3 for sportsvogne er nok tvivlsomt. Før den kunne deltage var kravet nemlig, at der skulle bygges 100 eksemplarer. Men Enzo Ferrari fik overbevist FIA om, at 250 GTO blot var en modificeret 250 GT SWB, som der var bygget over 100 af. FIA åd den forklaring, og Ferrari kunne køre verdensmesterskaberne for sportsvogne 1962 og 1963 i hus med 250 GTO.

 

Ferrari 250 GTO er en af de få 60'er Ferrarier, som Pininfarina ikke har designet. Det blev Giotto Bizzarrini, som skabte de smukke linier efter datidens idé om et karrosseri med lav luftmodstand.

 

Der blev kun bygget 39 stk., hvor de fleste fik et hårdt liv på racerbanerne, men alligevel eksisterer størstedelen i dag, hvor det er den mest eftertragtede Ferrari. De få, som har prøvet at køre den på racerbanen, påstår, at Ferrari 250 GTO er den bedste frontmotoriserede Ferrari til dato.

Til Ferrari

1962 Ferrari 250 GTO
(Foto: Ferrari, 1962 Ferrari 250 GTO)


(Foto: Ferrari, 1959 Ferrari GT SWB (Short wheelbase))

Links

 

Dataguide 1962
Historiske milepæle 1951 til 1975
 

Købers guide


Ingen oplysninger

 

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk