Historie

Land: Tyskland
Periode: 1972 - 1978
Antal: 939.931
Pris: kr. -

Motor og teknik

Motor fortil på langs
forhjulstræk
r4/ 1296 ccm
1 solex karburator type 35
60 hk/ 4750 o/min
moment 94 Nm v. 2500 o/m
kompressionsforhold 8,5:1
4 trins manuel gearkasse
skivebremser for, tromler bag

Præstationer

Topfart: 145 km/t
0-100 km/t: 16,5 sek

Mål og vægt

Mål (l/b/h): -/160/137 cm
Vægt: 800 kg

 

1972 Audi 80

I sommeren 1972 kunne Audis chefdesigner Ludwig Kraus præsentere en helt ny Audi 80, som skulle afløse modelserien 60/70/75/80/Super 90, der var baseret på den gamle DKF F102.

 

Motorpressen var ellevild, og Audi 80 blev straks et hit. Bilen blev årets bil i 1973 i Danmark, og på de knap 6 år denne model var i produktion, blev der solgt næsten 1 million eksemplarer.

 

Bilen var helt ny og havde ingen fælles komponenter med den gamle DKW F102, som hidtil havde dannet ramme for Audis mindste modeller.

Ved præsentationen kunne den kun leveres som 2-dørs sedan, men fra 1973 kom der vanen tro et stort modeludvalg. Motorerne kunne fås fra 60 til 100 hk, og karrosseriet kunne fås som 4-dørs sedan og en 5-dørs stationcar samt ekstra udstyrsversioner med betegnelsen L.

 

Audi 80s platform blev senere brugt i VW Passat, som blev præsenteret i 1973.

 

Modeludvalget ændrede sig kun lidt fra 1973 og frem til 1978. Den kraftige GT model med 100 hk fik i 1975 benzinindsprøjtning, hvilket øgede effekten til 110 hk. Helt naturligt fik modellen navnet 80 GTE.

I 1976 blev de runde forlygter erstattet af nye og mere moderne rektangulare forlygter.

 

I 1978 blev 'årets bil 1973' erstattet af en ny Audi 80. Modelnavnet '80' udgik i 1995, hvor Audi A4  kom.

 

 

1972 Audi 80
(Foto: brochure/reklame)

Links

Dataguide 1972
Historiske milepæle 1951 til 1975
 

Købers guide

ingen oplysninger

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk