Historie

Navn: BMW
Land: Tyskland
Grundlægger: Franz-Josef Popp og Max Friz
Grundlagt: 1917
Status: -

Billedarkiv

1977 BMW 3,0 SI

 

BMW (1917 - )

I 1913 etablerer tyskeren Karl Rapp flymotorfabrikken Rapp-Motorwerke nær München, men problemer med motorernes pålidelighed medfører, at Rapp i stedet begynder at producere Austro-Daimler flymotorer på licens. I 1917 overtager to østrigere, Franz-Josef Popp og Max Friz med støtte fra en østrigsk finansmand, Rapp's virksomhed og omdøber den til Bayerische Motoren Werke - BMW. BMW's første flymotor - Type IIIa - er en vandkølet 6-cylindret rækkemotor, som er forsynet med en "high-altitude" karburator udviklet af Friz. Den tillader motoren at køre med fuld gas ved store højder, et problem, som ellers har voldt flykonstruktører stort besvær. Fly forsynet med en videreudviklet Type IIIa, sætter senere flere højderekorder.

I 1922 flytter virksomheden til en gammel flyfabrik nær Münchens Oberweisenfeld lufthavn.

I 1936 præsenterer BMW type 328. Bilen blev datidens mest succesfulde sportsvogn i 2-liters klassen og fra starten vandt BMW stor respekt for bilernes meget høje kvalitet. Da BMW i 1937 sætter hastighedsrekord for motorcykler på 279,5 km/t og senere i 1938 vinder motorløbet Mille Miglia i Italien med en BMW 328 Roadster, hersker der ikke tvivl om BMW’s formåen og kvalitet.

Efter anden verdenskrig vågner BMW op til en total ødelagt virksomhed. Fabrikkerne i Eisenach, Basdorf, Zuhldorf og Durrerhof er væk og fabrikken i München er ødelagt. På grund af virksomhedens aktivitet under krigen nedlægger de allierede, ved forhandlingerne om freden i Europa, desuden et 3-årigt forbud mod al produktion på BMW’s ejendomme.

I 1951 står BMW atter klar med en ny bil. Virksomheden håber, at BMW 501 kan danne økonomisk grundlag for BMW’s fremtidige eksistens. Desværre skuffer salgstallene og fabrikken forsøger i 1956 med BMW 503 og 507. Modellerne bliver rost af presse og anmeldere, men alligevel er der i slutningen af 50’erne ikke solgt mere en 412 stk. 503 og 253 stk. 507. De skuffende salg medfører at BMW i 1962 tager et afgørende skridt væk fra sportsvognsmarkedet, og i stedet satser virksomheden med BMW 1500 på sportslige og kompakte familiebiler.

I 1979 vender BMW tilbage til sportsvognsmarkedet, da fabrikken lancerer BMW M1.

I 1986 fejres bilens 100 års fødselsdag med en stor udstilling. Det bliver også BMW’s bedste år i USA, hvor der sælges over 96.800 enheder. Samme år indvies produktionen på den ny fabrik i Regensburg og BMW tager initiativ til projektet "Prometheus", som skal forske i bedre trafik i 90’erne.

I 1990 overtager virksomheden Rolls Royce og hermed er virksomheden tilbage ved produktionen af flymotorer - der hvor det hele startede i 1913. Samme år indvies fabrik nr. 8 og for 3. år i træk, udnævner Europas største bilmagasin, "Auto, motor und sport", BMW’s 3-, 5- og 7-serie til "Best Cars in the World".

BMW køber i 1994 80 % af aktiekapitalen i den britiske bilproducent Rover for 800 mill. pund sterling.

 

  Oversigt

1957 BMW 507
1973 BMW 2002 tii
1973 BMW CSL
1981 BMW M1
1983 BMW 524td
1986 BMW M3 (E30)
   
   

 

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk