Historie

Land: England
Periode: 1962 - 1965
Antal: 1.013.391
Pris: -

Motor og teknik

motor fortil
baghjulstræk
r4/ 997 liter ccm
38 hk/ 4800 o/min
4 trins manuel gearkasse
tromlebremser for og bag

Præstationer

Topfart: - km/t
0-100 km/t: - sek. 

Mål og vægt

Mål (l/b/h): -/-/- cm
Vægt: - kg 

 

1962 Ford Cortina MKI

Selv om Cortina forbindes med engelsk Ford, kom designet direkte fra USA. Den var udsprunget af amerikanernes lyst til mindre og mere praktiske biler. Men Fords amerikanske afdeling kunne ikke følge Henry Ford IIs idé med en mini-Ford, og i stedet blev designet overgivet til de europæiske Ford-fabrikker i Tyskland og England, hvor man fandt produktionen af den nye Ford mere passende. Den tyske afdeling tog designet til sig med det samme og døbte den Ford Taunus 12M. Den engelske fabrik i Dagenham var mere tilbageholdende, men engelske Ford manglede netop en ny mellemklassebil, som kunne dække behovet mellem Anglia 105E og MK II Consul/Zephyr/Zodiac. Mellemklassen var på dette tidspunkt domineret af Vauxhall Victor, Hillman Minx og A55 Cambridge.

 

For at skabe en bil i mellemklassen startede Ford med Classic, som kom i 1961. Designet var baseret på en Anglia, hvilket gav den et særpræget udseende. Det viste sig hurtigt, at denne bil mest henvendte sig til det øverste marked, da bilen blev relativ dyr at producere. Der var derfor stadig plads til en mindre bil i modelprogrammet. Mens Ford forsøgte at tilpasse Classic, præsenterede BMC den revolutionerende Mini, som var billigere end Anglia. Ford Classic gjorde det ganske godt, men man besluttede at udvikle en hel ny model, som levede op til den oprindelige idé – at lave en regulær mellemklassebil.

Designet kom fra USA, men den amerikanske idé blev optimeret efter de traditionelle Fordprincipper om lave produktionsomkostninger, bedst mulig ydelse og køreglæde og en god benzinøkonomi. Det betød, at der i forhold til den oprindelige idé, blev sparet 15% vægt og 20% på karrosseridelene. For at reducere omkostninger yderligere, blev mekaniske dele fra andre Fords anvendt. I 1959 var bilen klar til produktion – undtaget baglygtedesignet. Det utraditionelle runde design kom i starten af 1961, da John Bugas, direktør for Ford’s internationale division, forlangte runde baglygter – sådan.

Cortina blev navngivet efter det Italienske vintersportssted 'Cortina di Ampezzo', hvor Vinter OL 1960 blev afholdt. Produktionen startede i juni 1962 og bilen blev præsenteret af Ford i England i september 1962. Den lignede ikke meget på papiret, men alligevel blev Cortina en kæmpe succes.

De første Cortinaer var alle udstyret med en Anglia 997 ccm motor, som senere blev boret op til 1198 ccm med 48 hk. Selv om basismodellen var kedelig og konventionel i forhold til f.eks. mini’en, var der alligevel et eller andet ved Cortina’en, som vækkede købernes interesse. Ikke mindst prisen som Ford havde formået at holde under 640 pund. Fra januar 1963 kunne Cortina også købes med en 1498 ccm motor, forsynet med en 4-trins manuel gearkasse fra Classic. Udover basismodellerne blev MkI også produceret i mere sportslige versioner. GT, GT500, og Lotus-Cortina dominerede rallysporten i en lang årrække

Produktionen af Ford Cortina MkI blev indstillet i september 1965. Da de producerede MkI var solgt i september 1966, kom MkII. Der blev i alt produceret 1.013.391 MkI inkl. Lotus.

.

1962 Ford Cortina MkI 4 dørs
(Foto: reklame/brochure)

1962 Ford Cortina MkI 2 dørs
(Foto: reklame/brochure)

1962 Ford Cortina MkI 2 dørs
(Foto: reklame/brochure)

Links

 

Dataguide 1962
Historiske milepæle 1951 til 1975
 

Købers guide


Ingen oplysninger

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk