Historie

Land: Tyskland
Periode: 1981 - 1983
Antal:
Pris: kr. 112.077

Motor og teknik

Motor fortil, tværstillet
forhjulstræk
r4/ 1597 ccm
96 hk/ 6000 o/min
moment 133 Nm v. 3400 o/m
Kompressionsforhold 9,5:1
4 trins manuel gearkasse
skivebremser for, tromler bag

Præstationer

Topfart: 182 km/t
0-100 km/t: 9,7 sek. 

Mål og vægt

Mål (l/b/h): 397/164/134 cm
Vægt: 900 kg 

 

1981 Ford Escort XR3

Escort XR3 anno 1981 kan ikke meget mere, end en bil i den billige mellemklasse kan klare i dag - endda uden at være en decideret sportsudgave. Set med nutidens øjne har den en moderat slagvolumen, gennemsnitlig antal hestekræfter, hæderlig acceleration og begrænset topfart. Alligevel har Escorten en plads i bilhistorien sammen med Golf GTI og Alfasud TI 1,5 - Det var dem, som startede GTI-alderen, hvor almindelige familiebiler blev ændret til familiesportsvogne.

 

3. generation af Escort var helt ny. Den gammeldags konstruktion med langsliggende motor fortil og baghjulstræk blev i MK3 erstattet af det mere moderne forhjulstræk med motoren på tværs, som Ford havde udviklet gennem Ford Fiesta siden 1976.

 

Publikum forventede, at der kom en sportsudgave af Escort. Siden Lotus Cortina fra starten af 60erne havde Ford skabt tradition for, at der altid kom en sportsversion af deres familiebiler. Escort MK3 skulle ikke være nogen undtagelse.

 

For nogen kom det som en overraskelse, at Ford ikke videreførte de kendte betegnelser GT, Ghia og RS, som Ford hidtil havde anvendt, skyldtes, at den amerikanske

 

I forhold til basis-Escorten var der kun meget få ændringer i det udvendige udseende. Mest markant var aluminiumsfælgene og den store gummespoiler på bagklappen. Ellers var XR3 udvendigt kun en almindelig Escort. Teknisk var undervognen strammere og den originale 1,6 liters motor havde fået en strammere knastaksel og en dobbelt Weber karburator, hvilket hævede ydelsen fra 79 til 96 hk. 17 hk var altså i 1981 nok til at skabe en GTI-model.

I 1983 blev den afløst af XR3i, som havde  benzinindsprøjtning.

I dag er det usandsynligt, at bilmærkernes modelserier ikke har en topmodel med en eller anden form for sportsligt efternavn - idag er 17 hestekræfter bare ikke nok. Tænk bare på Opel Astra 2.0 GSI 16V, Golf VR6 og Renault Megane Williams - Men det var sidst i 70'erne og i begyndelsen af 80'erne, det hele startede.

 

1981 Ford Escort XR3
(Foto: reklame/brochure)

Links

 

Dataguide 1981
Historiske milepæle 1976 til 2000
 

Købers guide


Ingen oplysninger

Copyright 1998 © klassiskebiler.dk - læs om ophavsret

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk