DAF - compact, betrouwbaar, comfortabel
Grundstenen til DAF (Doornes Automobiel Fabreiken) blev lagt allerede i 20'erne, hvor de to brødre Wim og Hub Van Doorne producerede trailere og anhængere til lastbiler. I 50'erne slog brødrene sig også på lastbilproduktion, og det var her, at idéen til en bil blev fostret.
På motorshowet i Amsterdam 1958 fik journalisterne sig en overraskelse, da brødrene præsenterede en 2-dørs saloon. Den største overraskelse fandt man dog i transmissionen, der var udviklet af Hub Van Doorne, og som fik navnet Variomatic. Drevet til bagakslerne foregik med bælter og svinghjul, som ændrede diameter når hastigheden ændrede sig. Jo større hastighed jo større diameter på svinghjulene, og hermed fik bælterne mere og mere greb. På den måde fremkom en form for trinløs gearkasse. Kort fortalt, så var der et gear frem og et gear tilbage.
DAF 600, som var den første model, blev en rimelig succes. Her var en lille, økonomisk bil, som med lethed kunne transportere 4 personer med bagage. Og så var den med automatgear, der ellers var forbeholdt dyrere og større biler. Den var let kørt og trækket var jævnt og behageligt lige fra stilstand til tophastighed. Nogen sagde, at det var Europas letteste bil at køre.
I 1968 forbedres bilen væsentligt. Hidtil havde DAF benyttet en luftkølet 2 cylindret motor, som virkede svag, for den trinløse transmission åd en stor del af kræfterne. I 1968 kommer DAF 55, som får en vandkølet firecylindret motor fra Renault. Denne model er måske den bedste DAF, der blev lavet. Den havde en tophastighed på 128 km/t, hvor DAF 750, som var identisk med DAF 600 blot med opboret motor, ikke kunne runde de 100 km/t.
Volvo havde i et stykke tid ønsket at komme ind på markedet for minibiler. Derfor øgede Volvo i 1975 sin aktieandel i DAF fra 33 til 75 %. Bilproduktionen blev skilt fra og videreført i en ny virksomhed, Volvo Cars BV. Senere i 1975 kommer den første bil med Volvoemblemet - Volvo 66. Den var en opgraderet DAF 66 med større kofangere og selvfølgeligt udstyret med Variomatic. Senere anvendte Volvo også Variomatic i Volvo 340 serien, dog med ringe succes. DAF 46, som blot var en DAF 44, fortsætter i produktion under DAF navnet frem til 1976.
Produktionen af lastbiler fortsætter under DAF. I 1987 fusionerer Rover Group og DAF. Senere overtages fabrikken af amerikanske interesser.
/ Sidst opdateret den 7. marts 2018
Fakta
Navn: DAF
Land: Holland
Grundlægger: Wim og Hub Van Doorne
Grundlagt: 1958
Status: Bilfabrikationen lukket 1976
Bilerne
1968 DAF 55