1961
1962

1962 Alfa Romeo Giulietta Sprint

1963
1964
1965
1966
1967

1967 Alfa Romeo 1750 GTV

1968

1968 Audi 60L

1969

1960'erne - airconditioning, køleskab og sushi


Da kalenderen rundede 1960 var der næppe nogen der troede, at bilernes vokseværk kunne fortsætte. Men det gik rigtig godt, så der var ingen grund til at stoppe. Den økonomiske optur fra halvtredserne accelererede yderligere i 60´erne, så familierne havde råd til at købe større og dyrere biler.

I USA nåede forbruget af krom, elektriske motorer, plastik og benzin nået vanvittige højder. De amerikanske dollargrin var familiens foretrukne statussymbol, og de blev voldsommere og voldsommere. Amerikanerne var begyndt at blive trætte af halefinnerne og de forkromede smil, som nu begyndte at blive mere afdæmpede. I stedet begyndte motorstørrelserne at betyde noget. 350 hk var slet ikke ualmindeligt, men ved siden af bilens fremdrift, skulle motoren så også drive mindst et dusin elmotorer til rudehejs, elspejle og sædeindstillinger, airconditioning, køleskab og meget andet. Bilen var blevet USA´s symbol på økonomisk uafhængighed og succes - jo større jo bedre.

I Europa gik det lidt mere stille for sig. Fabrikanterne skulede ondt til de amerikanske bilproducenter, men var også grebet af den økonomiske optur, og man havde svært ved ikke at efterligne amerikanernes overforbrug af stål. Det konservative Europa, som stadig havde sår efter 2. verdenskrig, bukkede dog stålet i mere moderate og afbalancerede former. I stedet brugte man også energi på småbilerne, som fik en fremtrædende position i salgstallene. I Europa var bilen mere et transportmiddel end et statussymbol, så der var et stort marked for små billige og driftsikre biler, der dækkede familiens behov for de små køreture.

Japanerne sneg sig stille og ubemærket ind på de amerikanske og europæiske markeder. Faktisk landede den første Toyota i Europa lige midt i København. Det var en sort Toyota Crown. Senere sneg Toyota sig også ind på sportsvognsmarkedet, hvor England dominerede. Lidt ubemærket blev et service- og forhandlernet etableret, hjulpet godt på vej af den afmatning, som den europæsiske bilindustri begyndte at bære præg af.

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark