1927

*Første bil runder 200 mph, da Henry Segrave sætter en officiel verdenrekord på 326 km/t i en Sunbeam Slug.

1928

*Verdensrekorden hæves til 332 km/t, da Ray Keech kører en Triplex, som drives af to 13,5 liters V-12 motorer.

1930

*Henry Derby opfinder rudevaskeren. I 1936 kommer den med elektrisk pumpe.

1931

*Ny hastighedsrekord. I "Bluebird", som drives af en 12 cylindret Napiermotor, kører Malcolm Campbell 393 km/t.

Survival of the fittest 1926 - 1950


De første 50 år var grænseoverskridende. Det var bilens pioneertid. Der blev lavet et utal af opfindelser, som aldrig helt var blevet færdigudviklet. Det hele havde drejet sig om at præstere det umulige. Hastighedsrekorder i hobetal, svulmende motorer og uhyrlige konstruktioner gjorde bilerne besværlige, dyre og uøkonomiske. Mange af bilerne blev kun bygget i få eksemplarer, så det var svært at få fat i reservedele. Den lokale smed måtte med sine drejebænke bygge mange reservedele til bilejere, som var blevet forblændet af en god sælger.

Kun få arbejdede på at gøre bilen til et komfortabelt økonomisk transportmiddel, som også småsparerne havde råd til såvel at købe som vedligeholde. Den efterfølgende periode fra tyverne og op gennem 2. verdenskrig skilte fårene fra bukkene. Der var kun få, som overlevede med specialbiler for overklassen.

Krakket på den amerikanske børs slog benene væk under kræmmerne og garageproducenterne, og krakket lugede gevaldigt ud i den utallige mængde af små specialmærker, som ikke altid var lige seriøse. De store penge lå i biler til alle. Og de begyndte så småt at dukke op. Austin, Opel, Ford, Renault og lignende satsede på den brede køberskarer.

I slutningen af trediverne begyndte ord som aerodynamik og benzinøkonomi at gøre sit indtog i udviklingsafdelingerne, men 2. verdenskrig stoppede al udvikling. De fleste bilfabrikker blev inddraget i våbenindustrien i en periode på 5 til 7 år afhængig af, hvor i verden de befandt sig. Efter krigen dukkede de gamle kendinge fra 30'erne op igen, da der ikke havde været overskud til at udvikle nye modeller under krigen. Sidst i 40'erne begyndte de nye modeller at dukke op, heriblandt 6 legendariske biler som alle satte helt nye standarder; Citroén 2CV, Citroén B11, Boblen, Morris Minor, Saab 92 og Renault 4CV.

 / Sidst opdateret den 20. marts 2018

1936

*Mercedes præsenterer 260 D Pullman-Limousine, som er verdens første dieseldrevne personbil. Motoren er på 2,6 liter og yder 45 Hk. Trods en egenvægt på 1.600 kg, kørte bilen 9 km/l.

*Malcolm Campwell forbedre sin hastighedsrekord fra 1931. Han kører 482 km/t i "Bluebird".

1937

*George Eyston forbedre verdensrekorden til 499 km/t i den engelske bil "Thunderbolt", som yder 4.700 hk.

*Michelin opfinder stålradial dækket, som er et fint ståltrådsnet, som forstærker dækket og samtidigt holde dækkets form i større bredde til glæde for bedre vejgreb. Der tages først patent på opfindelsen i 1946.

1946

*Bell Telephone Company i USA lancerer biltelefonen.

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark