1980'erne - Vindtunneller og plastikpaneler


Europa kom gennem 70'erne med skindet på næsen og oplevede igen en økonomisk vækst, der kunne mærkes. Men det blev aldrig helt det samme. Alt blev tyndere, lettere og endnu mere imiteret end det nappa, som amerikanerne kaldte læder i 70'erne. Effektiviteten på fabrikkerne var blevet så velpoleret, at der ingen chancer blev taget. Bilerne lignede hinanden. Vindtunneller, CW værdi og vægt bestemte, om plastikken skulle være brun, bordaux eller beige.

USA var hårdt ramt. Efter tre årtiers uafbrudt vækst slog recessionen med oliekrisen i 1973 benene væk under den amerikanske bilindustri. Med ganske kort varsel forsvandt interessen for dollargrinene. Nogle forsøg på at introducere amerikanske biler bygget til Europa mislykkedes. Hovedsageligt fordi amerikanerne ikke helt kunne lægge de store motorer på hylden, og fordi samlekvaliteten var særdeles ringe. De amerikanske biler var derfor ikke repræsenteret i Europa i nævneværdigt omfang i 80'erne.

I Europa var kampen om mellemklassekunderne intensiveret ved ankomsten af en ny aktør - Japan. I 60'erne havde de taget fingeren, i 70'erne hånden og nu kom turen til armen. Japan satte standarden. Hvad japanerne gjorde, gjorde Ford, Opel, VW og alle de andre også. Japan blev indbegrebet af effektivitet og kvalitet. Bilerne var billige og driftssikre, og uanset hvor meget de andre producenter prøvede at slå på patriotisme, tradition og sikkerhed, så slog den japanske bilindustri for alvor igennem i 80'erne.

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark