Historie

Land: Tjekkoslovakiet
Pris: 42.997 kr
Produceret: 1977 - 1990
Antal: ?

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
1.046 ccm
46 hk v/ 4.800 omdr.
Mål (l/b/h): 420/161/140 cm
Vægt: 850 kg
0-100 km/t: 23 sek
Topfart: 130 km/t

Konstruktion

4-dørs med selvbærende karrosseri, langsliggende motor placeret bag, baghjulstræk, 4 gear, skivebremser for, tromlebremser bag

Retro TV

1985 Skoda 105 LS


Den danske privatøkonomi havde det dårligt i firserne, hvilket må være den væsentligste forklaring på, at Skoda 105, 120 og 130 fik stor succes. Faktisk fik Danmark lidt af en særstatus for det tjekkiske bilmærke, da Skoda her havde den højeste procentvise andel af solgte biler - målt i de vesteuropæiske lande vel at mærke.

Det er svært at fremhæve særlige positive sider, undtaget selvfølgelig prisen. Bilen havde hækmotor, som medførte stor sidevindsfølsomhed og dårlige svingegenskaber. Teknisk var bremser, styrtøj og motor forældede, og karrosseriet var gammeldags og ydede kun en ringe passiv sikkerhed ved kollisioner. Materialerne var dårligt forarbejdede og samlekvaliteten var langt under vesteuropæisk standard. Derfor er der kun få bevarede Skodaer af den gamle type. Bilernes værdi faldt simpelthen for hurtigt til, at det kunne betale sig at ofre store mekanikerregninger på reparationer på sin Skoda, fremfor at købe en ny brugt Skoda. At der alligevel blev solgt i stort antal skyldes først og fremmest prisen, men også at den dækkede et basalt behov for transport uden unødig luksus og prestige - faktisk lidt på linie med folkevognen og 2 CV'en.

Bilen blev gennem tiden forbedret en smule. Blandt andet blev snekkestyretøjet i 1985 afløst af tandstang, og i 1989 blev 130 Rapid Coupé introduceret med den nye Favorit-motor udviklet i samarbejde med VW, som i dag ejer Skoda.

 / Sidst opdateret den 12. februar 2018

Om Skoda

på vej...

Hvad skete der i 80'erne?

Biler fra 1980'erne
Samfundet i 1980'erne
Opfindelser 1976 - 2000

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark