Nyeste artikler
Moskvitch 412/ 1500 GT
Russerne besad måske mere humor, end mange i Vesten gik og troede. Det er i hvert fald svært ikke at trække på smilebåndet over betegnelsen "GT" .... læs mere
Peugeot 204 Berline GL
Da Peugeot 204 blev præsenteret i Paris den 23. april 1965, markerede det en ny æra for Peugeot. Bilen skilte sig markant ud .... læs mere
Lotus 7 S1
Lotus 7 blev introduceret i 1957 som en videreudvikling af Lotus 6. Den havde det samme minimalistiske rørrammechassis beklædt med aluminium, men i 7eren var det optimeret yderligere.... læs mere
Lotus - Simplify, then add lightness
Colin Chapman revolutionerede motorsporten. Han grundlagde Lotus ud fra et simpelt kodeks, hvor mindre var mere. Mens konkurrenterne var fanget i et kapløb om stadigt kraftigere motorer og kompleksitet, byggede Chapman Lotus med en genialitet, der udfordrede normen og ændrede motorsportens regler.
Foto: Colin Chapman. (Copyright: Lotus)
Chapman, født i 1928, begyndte sin rejse som en ingeniørstuderende med en passion for motorsport og en Morris 8 Tourer. Efter at have oplevet en succesfuld periode med salg af brugte biler, rettede han sin opmærksomhed mod lette og enkle konstruktioner. Det førte til konstruktionen af hans første bil Mark I, og senere i 1952 til etableringen af Lotus Engineering Company. Med Mark I begyndte Chapmans succes i motorsporten. Han fortsatte med at skabe banebrydende biler som Mark III og IV, der tiltrak stor opmærksomhed og efterspørgsel. Hans innovative tilgang førte til en række triumfer, herunder sejre på Le Mans og i Formel 1. ... læs mere
Ugens Retro TV
/ Sidst opdateret den 24. november 2024
Nye temaer
Bilens fødsel 1880-1899
Køretøjer, som blev drevet af andre hjælpemidler end dyr, har rødder langt tilbage i tiden. Vindkraft, fjedreoptræk og andre ... læs mere
Samfundet i 1970erne
Ved tærsklen til 70’erne var økonomien rødglødende. Mere end to årtier med vækst havde gjort biler, køleskabe og TV til hvermandseje. Den offentlige sektor var ekspanderet voldsomt for ...læs mere
Audi - vorsprung durch technik
Danskeren Jørgen Rasmussen var tiltrukket af den mekaniske udvikling i Tyskland, hvorfor han i 1904 slog sig ned i Chemnitz. Virksomheden, som han etablerede, beskæftigede sig hovedsageligt med dampmaskiner, men forbrændingsmotoren ...læs mere