1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957

BMW 507

1958
1959

1950'erne - modsætningernes årti


Efterkrigstiden mangel på ressourcer prægede i begyndelsen af 50'erne stadig den europæiske bilproduktion. Det var stadig førkrigsmodellerne, som var krumtappen i produktionen. Karrosserierne blev rundere og mere moderne, men under facaden gemte sig teknik fra 30'erne. Men det gik hurtigt fremad. Blandt andet med hjælp fra USA, hvor Marshallhjælpen begyndte at virke. Optimismen bredte sig efterhånden som industrien blev reetableret. Der var igen overskud til at følge op på den tekniske udvikling, som brat blev stoppet af krigen. Fabrikkerne, som under krigen blev omstillet til at producere krigsmateriel, vendte tilbage til den oprindelige produktion: biler.

I USA gik det rigtig stærkt. Råvarerne var billige, benzinen næsten gratis og pengepungene hos de private husholdninger begyndte at skrige efter forbrugsgoder. Det startede med en uskyldig lille detalje på bagskærmen og endte med en vinge på 30 cm. I profil så det godt ud i indkørslen hjemme på avenuen, når naboerne kiggede forbi.

I Europa var man mere afventende og beskeden. De små biler strømmede ud på vejene - det vigtigste var at motorisere europæerne. Det var uvæsentligt, om transporten foregik luksuriøst og tyst eller trangt og støjende. Mens amerikanerne fik flere hestekræfter ved at bygge motorerne større, arbejdede Europa med pladsudnyttelse og praktisk anvendelse. Man tænkte i nye baner.

Japan havde også fået opbygget en stor bilindustri, men den var helt overset i Vesteuropa og USA. Ganske få biler nåede USA, men de havde underlige navne, intet forhandler net og så var de efter amerikansk målestok små. Japan udgjorde ingen trussel mod de etablerede giganteri Detroit, men den vågne iagttager havde allerede fået færten af det, der var på vej.

Følg klassiskebiler.dk
Vi skriver om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som vores forældre og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, vi finder både de spektakulærep personligheder og opfindelser.

Kontakt
  • Skriv til os på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark