Historie
Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1950 - 1953
Antal: 410
Tekniske data
6-cylindret rækkemotor
2.580 ccm
105 hk v/ ? omdr.
? Nm v/? omdr.
Mål (l/b/h): 413/170/136 cm
Vægt: ? kg
0-100 km/t: 11,2 sek
Topfart: 187 km/t
Konstruktion
2-dørs coupé med motor placeret foran på langs, baghjulstræk
Retro TV
1950 Aston Martin DB2
Denne Aston Martin var den første, der officielt bar modelnavnet DB. Der var ingen DB1, men efter at DB2 blev lanceret, benævnes DB2s forgænger, Aston Martin 2-litre, ofte DB1.
DB er en forkortelse for David Brown, som havde købt Aston Martin i 1947. David Brown var grebet af hurtige sportsvogne, og han så potentialet i mærket, som han var sikker på kunne vinde international anerkendelse, hvis mærket kunne vinde racerløb.
Motoren i DB2, som var lånt fra Lagonda 2½-Litre, var designet af W.O. Bentley. Chassisrammen var taget direkte fra DB1, og teknikken var, bortset altså for motoren, i det store hele også identisk med DB1. Designet var ændret, men der var tydelige fællestræk som splitforruden, de lavtsiddende runde forlygter og kølergitteret med et lavt kølergitter på hver side af det høje gitter i midten. Familieforholdet var helt klart, og i dag havde springet fra 2-litre til DB2 nok været benævnt som værende et kraftigt facelift.
Med en topfart på over 180 km/t var DB2 efter datidens målestok hurtig. Til gengæld var den støjende og dyr at holde kørende.
Fra 1951 kunne DB2 fås i en særlig kraftig udgave, som fik navnet DB2 Vantage. DB2 blev således også den første Aston Martin, som bar navnet Vantage. Det var alene et tuningskit på standardmotoren, som adskilte den almindelige DB2er fra Vantage. Med tuningskittet ydede rækkesekseren 125 hk, og bilen nåede en topfart tæt på de magiske 200 km/t.
DB2 blev i 1953 afløst af Aston Martin DB2/4, som var baseret på DB2. Den logiske efterfølger havde været DB3, men den blev alene bygget til race.
/ Sidst opdateret den 13. marts 2018
Om Aston Martin
Det startede i 1913 da Robert Bramford og Lionel Martin byggedes deres første bil, en bil som kun havde til formål at skulle konkurrere mod Bugatti's racere. Efter 1. verdenskrig gik Robert Bramford på pension og Lionel Martin overtog hele firmaet. Efter overtagelsen fik Martin stor succes... læs mere
Hvad skete der i 1950'erne?
Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1950'erne
Opfindelser 1926 - 1950