Aston Martin - Are you a racing driver?

Historien om Aston Martin er en tur i tivolis rutchebane. Syv konkurser i dets første 100 års historie, lange periode med tekniske problemer og reklamationer og et utal af forskellige ejere. Men så har der også være stabile perioder med stor succes på blandt andet racerbanerne. Så selv om mærket de seneste 50 år ikke har haft sønderlig succes på racerbanerne, så lever stifternes oprindelige idé om at bygge racerbaner stadig videre i mærkets DNA. Og med lidt hjælp fra ét af filmhistoriens største ikoner James Bond, så har Aston Martin imod alle odds formået at overleve som selvstændigt bilmærke.

Det startede i 1913 da Robert Bramford og Lionel Martin byggedes deres første bil, en bil som kun havde til formål at skulle konkurrere mod Bugatti's racere. Efter 1. verdenskrig gik Robert Bramford på pension og Lionel Martin overtog hele firmaet. Efter overtagelsen fik Martin stor succes i det hårdeste rally på den tid - "Aston Clinton Hill Climb". Det var efter denne succes, at Lionel Martin kombinerede de to ord og grundlagde Aston Martin.

I midten af tyverne overtog A.C. Bertelli Aston Martin. Lionel Martin blev i firmaet. Bertelli kørte hårdt på for at få succes i motorsporten, og i 1932 lykkedes det ham at vinde Biennial Cup på Le Mans.

I 1947 kom Aston Martin i finansielle problemer og igen måtte virksomheden skifte ejer. Den blev overtaget af David Brown, som var direktør ved David Brown Corporation. Gordon Sutherland og designeren Claude Hill, som havde været med fra starten, blev i virksomheden og udviklede Aston Martin 2 litres. Man besluttede at lade bilen deltage i 24-timers løbet på Spa med kørerne Leslie Johnson og St John Horsfall. Bilen vandt overbevisende.

Efter sejren på Spa fortsatte udviklingen af sportsvogne og rækken af efterkrigstidens successer kulminerede med den fænomenale model DBR1/300, som i 1959 vandt verdensmesterskabet for sportsvogne. Fra 1956 til 1959 blev der kun bygget fire DBR1, men disse fire biler vandt ikke mindre end 6 verdensmesterskaber.

I 1974 fik Aston Martin, som i mellemtiden var fusioneret med Lagonda Inc., igen ny ejer. Og igen i starten af firserne måtte Aston Martin atter skifte hænder. Denne gang var det Pace Petroleum, ledet af Victor Gauntlett, som overtog virksomheden. I juli 1983 overtog Automotive Investments Aston Martin men allerede i oktober 1984 overtog Peter Livanos 75 % af aktierne. Kun tre år senere, i 1987 overtog Ford 75% af aktierne i Aston Martin.

Selv om det næppe er nogen lukrativ forretning for Ford at eje Aston Martin, så er det fortsat Ford, som har aktiomajoriteten i mærket. Ejerskabet har været vigtigt for Aston Martins ooverlevelse, for perioden under Ford har givet mærket ro til at konsolidere sig som bilmærke, hvor antallet af producerede biler også steget. Ford får også noget ud af det. Ford Mondeoerne fra 2013 og nogle år frem har en kølergril, som er tydeligt inspireret af køleren fra Aston Martin.



 / Sidst opdateret den 12. marts 2018

Fakta

Navn: Aston Martin

Land: England

Grundlægger: Lionel Martin og Robert Bamford

Grundlagt: 1913

Status: Ejet af Ford

Bilerne

1950 Aston Martin DB2

1964 Aston Martin DB5

1977 Aston Martin V8 Vantage

Retro TV

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark