1886
Carl Benz færdiggør konstruktionen af verdens første bil - den tre-hjulede 0,9 Hk Patent-motorvogn. Få måneder senere kommer Daimler med sin version af et motorkøretøj.
1887
Verdens første motorløb løb af stablen den 20. april. De var tilmedt én bil - dampdrevet.
1888
Den danske Hammelvogn bygges omkring 1888. Det er én af de første 4-5 biler i verden. Bilen har 2 cylindre og yder 3,5 hk. Dette giver bilen en topfart på 10 km/t.
1889
Englænderne fastsætter en hastighedsgrænse på 6,4 km/t for motordrevne køretøjer.
Da bilen var et modelune 1880 - 1899
Køretøjer, som blev drevet af andre hjælpemidler end dyr, har rødder langt tilbage i tiden. Vindkraft, fjedreoptræk og andre former har været testet og prøvet - og kasseret. Dampmaskinen var den første konstruktion, som kunne erstatte en trækhest. Ulempen var den enorme egenvægt, som helt automatisk satte en begrænsning for anvendelsesmulighederne. Men i bilens første år var den stadig effektiv og vandt mange løb, hvor også biler med forbrændingsmotor deltog.
Bilen blev ikke opfundet af én person. Kontruktionen af bilen var en sum af mange opfindelser, men det var Benz og Daimler, som stod for de største fremskridt i bilens første år. Dengang var de konkurrenter, og det diskuteres stadig, hvem der kom først. Carl Benz menes dog at være den første, som kunne præstere et komplet motorkøretøj drevet af en forbrændingsmotor.
Bilerne var konstruktionsmæssigt umodificerede hestevogne, der var monteret med en forbrændingsmotor. Det var der intet i vejen med, for tophastighederne var ikke højere end et hurtigt firspand, og ofte endda lavere. Og derfor gav man heller ikke bilen den store opmærksomhed. Den var et modelune mente mange, og den ville aldrig kunne slå den gode gamle hest.
Danmark var med fremme fra starten. Hammelvognen, som er bygget i Danmark, er blandt de første biler i verden. Bilen startede man ved at varme en glødetråd op med en tændstik og herefter dreje håndsvinget. Bilen er udstillet på Danmarks Tekniske Museum, og den er fuldt funktionsdygtig.
/ Sidst opdateret den 12. februar 2018
1892
23. februar for Rudolf Diesel patent på dieselmotoren, som bruger kompression af luften i cylinderen til antænding af brændstoffet i stedet for et tændrør.
1894
17. februar kører Rudolf Diesels motor, dieselmotoren, for første gang. Det er en forsøgsmotor, som kører et minut.
1895
Édouard Michelin benytter for første gang luftringe som hjul. Det skete i Paris-Bordeaux løbet.
1896
Den første forsikring for biler bliver tilbudt den 2. november af General Accident Co. Policen dækker ikke skader opstået på grund af skræmte heste. Den Engelske hastighedsgrænse sættes til 22,5 km/t for motordrevne køretøjer.