Historie

Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1958-1961
Antal: 48.987

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
948 ccm
43 hk v/5.000 omdr.
71 Nm v/3.000 omdr.
Mål (l/b/h): 349/135/126 cm
Vægt: 602 kg
0-100 km/t: 20,5 sek
Topfart: 135 km/t

Konstruktion

2-dørs roadster med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 4-trins gearkasse, tromlebremser for og bag

Retro TV

1958 Austin-Healey Sprite MKI


Sprite blev præsenteret i maj 1958, og på grund af det særprægede forlygtearrangement fik den hurtigt kælenavnet Bugeye i USA og Frogeye i resten af verden. Der er aldrig nogen, som har kaldt den smuk, men den var en roadster efter klassisk engelsk opskrift, hvor der var hentet så mange dele som muligt fra familiebilerne. Det gjorde den billig i både indkøb og drift. Affjedringen var hård og støjniveauet var ukomfortabelt højt, men med kalechen nede en lun sommerdag var dét kun med til at gøre køreoplevelsen endnu mere intens. Det fik de 43 hk til at virke som det dobbelte. Det var en bil med stor charme.

Designmæssigt fristes man til at tro, at lygternes placering var en del af designerens finurligheder, men de endte sådan for at holde prisen nede. På tegnebordet var lygterne ellers vendbare, så de kunne slås ned i motorhjelmen, når de var slukkede. Men for at spare på de tekniske detaljer, så fik Sprite MKI i stedet denne let genkendelige forende med de lodret monterede lygter på den skrånende motorhjelm.

Udover den særprægede forende bød bagagerummet også på en overraskelse. Der var ikke noget - i hvert fald ikke med adgang udefra. I stedet skete adgangen gennem en åbning bag bagsæderne. Der var heller ikke udvendige dørhåndtag, så man rakte hånden ind over døren og brugte det indvendige håndtag.

Sprite MkI blev bygget fra 1958 til 1961 uden væsentlige ændringer. Den var forsynet med Austin A35s lille 948 ccm motor, dog modificeret med dobbeltkarburator og andre ventiler. Selv om motoren ikke gjorde bilen til en sprinter, så var der ingen klager fra køberne. Den var sjov at køre, og så var den særdeles billig. Ville man købe ekstraudstyr, var der heller ikke mange muligheder. Den forreste kofanger var rent faktisk ekstraudstyr, og så kunne man købe en hardtop, som kunne erstatte kalechen om vinteren.

Bilen blev bygget på MGs sportsvognsfabrik i Abingdon. Da Sprites succes var en realitet, var det nærliggende for BMC at bygge en variant over Sprite med MG-skilt. Da Sprite fik sit første facelift i 1961, hvor lygterne blev flyttet ned til en mere traditionel placering, fulgte derfor også en MG Midget. De to biler var stort set identiske, og der refereres ofte til dem som “Spridgets”.

 / Sidst opdateret den 27. marts 2018

Om indsæt bilmærke

Donald Healey, som oprindeligt drev et værksted i Cornwall, begyndte at interessere sig for bilindustrien i 30'erne. Efter lidt arbejde hos... læs mere

Hvad skete der i 1950'erne?

Biler fra 1950'erne
Samfundet i 1950'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark