Historie

Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1953 - 1956
Antal: 14.634

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
2.660 ccm
90 hk v/ 4.000 omdr.
195 Nm v/2.500 omdr.
Mål (l/b/h): 385/154/125 cm
Vægt: 953 kg
0-100 km/t: 10,3 sek
Topfart: 178 km/t

Konstruktion

2-dørs roadster med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 3-trins gearkasse, tromlebremser for og bag

Retro TV

1953 Austin-Healey 100 BN1


Den originale "Big Healey" er denne model 100, som blev præsenteret på Earls Court Motorshow i 1952. Don Healey havde bygget dette ene eksemplar i hans lille fabrik i Warwick. Bilen, som mekanisk var baseret på Austin A90, var også planlagt bygget under navnet Healey, men da Austins Leonard Lord så hvilken positiv omtale den fik, lavede Leonard Lord en aftale med Don Healey om at masseproducere bilen på Austins fabrik i Longbridge. Ikke uvæsentligt for Austin blev bilens navn samtidigt ændret til Austin Healey.

Idéen til bilen fik Don Healey, fordi der på det amerikanske sportsvognsmarked var et hul mellem Jaguar XK120 og den lille MGT. Hans iagttagelse ramte plet, da over 80% af model 100 senere blev eksporteret til USA.

Selvom "The Big Healeys" normalt forbindes med en stor sekscylindret rækkemotor havde model 100 "kun" fire. I 1956 kom afløseren 100-6, som fik den sekscylindrede rækkemotor, der var basis i de senere modeller. Model 100 blev produceret i 2 varianter, BN1 og den senere BN2, som havde henholdsvist en 3-trins og en 4-trins gearkasse. Det var den eneste forskel på de 2 modelvarianter.

 / Sidst opdateret den 26. marts 2018

Om indsæt bilmærke

Donald Healey, som oprindeligt drev et værksted i Cornwall, begyndte at interessere sig for bilindustrien i 30'erne. Efter lidt arbejde hos... læs mere

Hvad skete der i 1950'erne?

Biler fra 1950'erne
Samfundet i 1950'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark