Historie

Land: Tyskland
Pris: ? kr
Produceret: 1955 - 1959
Antal: 253

Tekniske data

8-cylindret rækkemotor
3.168 ccm
150 hk v/ ? omdr.
? Nm v/? omdr.
Mål (l/b/h): ?/?/? cm
Vægt: ? kg
0-100 km/t: 9,0 sek
Topfart: 201 km/t

Konstruktion

2-dørs cabriolet med motor placeret foran på langs, baghjulstræk

Retro TV

1957 BMW 507


BMW 507 blev sammen med BMW 503 første gang præsenteret i 1955 på biludstillingen i Frankfurt og blev sat i produktion året efter. Med de to modeller forsøgte fabrikken at rette op på de skuffende salgstal, som den første efterkrigsmodel, BMW 501, havde opnået. Design- og kvalitetsmæssigt blev bilen omgående en succes. Ydelsen og kompressionsforholdet var moderat i forhold til motorstørrelsen sammenlignet med de amerikanske V8'ere, men BMW ønskede ikke at gå på kompromis med pålideligheden og fremfor en hurtig kvartmil, ønskede fabrikken i stedet at bringe ejeren hjem.

Under overfladen var 507 en forkortet 503. V8'erens ydelse var i de første modeller øget fra 140 til 150 hk. Senere blev ydelsen yderligere hævet til 160 hk, men uden at motorens sejtræksevne blev ødelagt. 507 var en roadster, men den så stadig godt ud, når den coupé-lignende hardtop var monteret.

Trods gode anmeldelser formåede 507 ikke de salgstal, som BMW havde brug for, og 507 drev BMW ud i en økonomisk krise. Bilen var håndbygget, og aluminiumskarrosseriet var dyrt at producere. Prisen fulgte med op, og selv om kvaliteten var ypperlig, så fulgte prestigen ikke med. Faktisk var BMW 507 lidt dyrere end Mercedes 300 SL. Man stoppede produktionen inden det gik helt galt, og der blev kun produceret et relativt få antal, hvilket siden har gjort modellen til en af bilsamlernes absolut foretrukne biler.

 / Sidst opdateret den 24. februar 2018

Om BMW

BMWs rejse har været snørklet. Det stod ikke i kortene, at BMW skulle ende som et af verdens førende bilmærker indenfor sportslige familiebiler. Selv logoet, den roterende blå og hvide propel, fortæller historien om, at BMW startede et helt andet sted... læs mere

Hvad skete der i 50'erne?

Biler fra 1950'erne
Samfundet i 1950'erne
Opfindelser 1951 - 1976

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark