Historie

Land: Tyskland
Pris: ? kr
Produceret: 1949 - 1955
Antal: 7.627 (alle)

Tekniske data

4-cylindret boxermotor
1.086 ccm
40 hk v/? omdr.
72 Nm v/? omdr.
Mål (l/b/h): 387/166/? cm
Vægt: 771 kg
0-100 km/t: ? sek
Topfart: 135 km/t

Konstruktion

2-dørs roadster med hækmotor placeret bag bagakslen, baghjulstræk, 4-trins gearkasse

Retro TV

1950 Porsche 356


Det var Ferdinand Porsche, som grundlagde VW. Det var også Ferdinand Porsche, som tegnede boblen med den sejlivede luftkølede bokser hængende bagude. Men det var Ferdinands søn, Ferdinand “Ferry” Porsche, som i slutningen af 40´erne udviklede en lille sportsvogn baseret på faderens teknik.

Rygtet spredtes hurtigt, og samlere begyndte allerede i 1948 at forudbestille den ukendte sportsvogn. Bestillingerne satte gang i udviklingen, og på biludstillingen i Geneve 1949 kunne de første 356'ere præsenteres. Prototypen var konstrueret med en centermotor, men produktionsomkostningerne var for høje. Ferry Porsche valgte derfor den billige løsning og byggede Porsche 356 på en almindelig VW type 1. Det betød blandt andet, at motoren fra Type 1 på 1.131 ccm også blev anvendt i Porsche 356, men hvor Type 1 havde 25 hk, blev motoren tunet til 40 hk. Motoren blev i 1950 reduceret til 1.086 ccm, så den kunne kvalificere sig til Le Mans i klassen under 1.100 ccm.

Produktionen startede i Østrig i 1949, men det var først i 1950, da produktionen blev flyttet til Tyskland, hvor karrosserifirmaet Reutter stod klar med et samlebånd, at produktionen for alvor gik i gang. I 1951 var produktionen 1068 vogne – et stort antal på daværende tidspunkt for en bil af denne type.

1952 blev der foretaget en del ændringer. Blandt andet kom en ny forrude i et stykke, dobbelte baglygter og nye fælge. Det var også i 1952, at Porsche blev forsynet med sit eget emblem. Motoren undergik også en kraftigt udvikling allerede i bilens første år.

 / Sidst opdateret den 16. marts 2018

Om Porsche

I 1946 begynder sønnen Ferry Porsche og datteren Louise Piech at arbejde i virksomheden og sammen med deres far, og sammen begynder de at udvikle en sportsvogn på basis af folkevognen. Bilen skulle have samme luftkølede 4-cylindrede boksermotor, dog med højere ydelse... læs mere

Hvad skete der i 1950'erne?

Biler fra 1950'erne
Samfundet i 1950'erne
Opfindelser 1926 - 1950

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark