Historie
Land: Rusland
Pris: 18.957 kr
Produceret: 1969 - 1972
Antal: ?
Tekniske data
4-cylindret rækkemotor
1.478 ccm
64 hk v/ 5.500 omdr./min
106 Nm v/3.000 omdr./min
Mål (l/b/h): 409/155/148 cm
Vægt: 1.010 kg
0-100 km/t: 16,2 sek
Topfart: 140 km/t
Konstruktion
4-dørs selvbærende karrosseri med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 3 trins gearkasse, tromlebremser for og bag
Retro TV
1971 Moskvitch 412/ 1500 GT
Russerne besad måske mere humor under den kolde krig, end mange i Vesten gik og troede. Det er i hvert fald svært ikke at trække på smilebåndet over betegnelsen "GT" på en Moskvitch. I slutningen af 60'erne og gennem 70'erne var det dog ikke kun Moskvitch, der eksperimenterede med at bruge GT-betegnelsen til at give deres biler lidt ekstra "prestige" – selvom bilerne måske ikke helt levede op til, hvad vi forbinder med GT i dag.
Foto: Moskvitch 412. (Copyright: Moskitch)Moskvitch 1500 GT, som kom med en 4-cylindret rækkemotor på 65 hk, kunne klare den klassiske sprint på 16,2 sekunder, og den havde derfor et lidt ambitiøst efternavn. Men dengang, i 1971, blev den faktisk betragtet som en respektabel bil. Og måske med rette – for på trods af det lidt konservative design gemte bilen på nogle solide egenskaber.
Opbygningen af Moskvitch 1500 GT var ganske traditionel. Den havde et selvbærende karrosseri, et forhjulsophæng med tværstillede triangler, og en stiv bagaksel, som stadig kørte på bladfjedre – hvilket allerede dengang i 1971 blev betragtet som lidt gammeldags. Motoren, derimod, var en moderne konstruktion, udelukkende fremstillet i letmetal, herunder også ventildækslet. Den havde en krumtap, der hvilede i fem hovedlejer, og én overliggende knastaksel drevet af en kæde. Med sit tunge svinghjul gav motoren en høj grad af fleksibilitet ved lave omdrejninger, men det gik lidt ud over accelerationen, der må siges at være i den mere beskedne ende.
Indenfor overraskede Moskvich 1500 GT faktisk motorpressen – især for en østeuropæisk bil. Interiøret blev rost for sin høje finish, og samlingerne og lakeringen blev beskrevet som pæne, endda efter vesteuropæisk standard.
Når det kom til køreegenskaber, var Moskvitch’en, som mange andre russiske biler, skræddersyet til de lidt mere udfordrende vejforhold i Østeuropa. Den høje frihøjde gjorde bilen anvendelig på ujævne veje, men det gav også en større sidevindsfølsomhed og en let gyngende køreoplevelse. Alligevel blev den betegnet som både retningsstabil og komfortabel af datidens testkørere, og den blev anerkendt for at være let og behagelig at håndtere – en solid køreoplevelse, som faktisk skabte respekt om navnet GT, selv på en Moskvitch.
/ Sidst opdateret den 23. november 2024
Om Moskvitch
Hvad skete der i 1970'erne?
Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975