Historie
Land: Frankrig
Pris: 185.000 kr
Produceret: 1980 - 1986
Antal: 185.000
Tekniske data
4-cylindret rækkemotor
1.397 ccm
120 hk v/ 5.750 omdr.
165 Nm v/3.000 omdr.
Mål (l/b/h): 359/160/136 cm
Vægt: 825 kg
0-100 km/t: 8 sek
Topfart: 204 km/t
Konstruktion
3-dørs hatchback med motor placeret foran tværs, forhjulstræk, 5 trins gearkasse, skivebremser for og bag
Retro TV
1988 Renault 5 GT Turbo
Det hele startede, da Renault kom med en splinterny Renault 5 i 1984. Den historiske bestseller var totalt fornyet med en ny tværstillet motor, gearkasse i aluminium, MacPherson affjedring, nyt design og smart moderne interiør. Salgssuccesen fik hurtigt kælenavnet "superfemmeren" og den motiverede til sportsversionen GT Turbo, som kom i 1985.
GT Turbo blev udviklet af 2 omgange. 1985 modellen, også kendt som "fase 1 GTT", fik sine 115 hk fra en Garrett T2 turbolader uden intercooler. Det var et veludviklet stykke ingeniørarbejde at få 115 hk tæmmet i den lille og lette bil på kun 860 kg. I 1985 var vægtforholdet 6,9 kg/hk uhørt lavt, og den lille Renault 5 var derfor den hurtigste bil i den nye GTI-klasse, som Volkswagen med Golf GTI havde startet.
En turbo uden intercooler viste sig hurtigt at have en for kort levetid. "Fase 2 GTT" kom derfor i maj 1986. Den var udstyret med samme turbo, men nu med intercooler. I 1988 fik "fase 2 GTT" en gevaldig ansigtsløftning og en masse ekstra udstyr. Ydelsen blev hævet til 120 hk ved at montere andre karburatorer, og et nyt tændingsmodul gav endvidere bilen 500 omdr./min ekstra på toppen.
I 1991 var det ikke længere en sjældenhed at modificerede mellemklassebiler præsterede ydelser på over 150 hk og accelerationer fra 0-100 km/t på under 8 sek. Turboens svagheder blev afløst af indsprøjtning og 16-ventilsteknik, hvorfor Renault 5 GT Turbo blev udfaset i 1991 til fordel for den mere moderne Renault Clio 16v. Det var enden på Renaults turbotid. Fiat´s turboudgave af Uno’en blev holdt i live endnu et par år, men turboens svagheder ved almindelig kørsel måtte også i Uno’en udfases af den nye generation af Fiat Punto’s 16 ventilede motorer.
/ Sidst opdateret den 8. oktober 2022
Om Renault
Hvad skete der i 1980'erne?
Biler fra 1980'erne
Samfundet i 1980'erne
Opfindelser 1976 - 1990