Historie

Land: Frankrig
Pris: 185.000 kr
Produceret: 1980 - 1986
Antal: 185.000

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
1.397 ccm
120 hk v/ 5.750 omdr.
165 Nm v/3.000 omdr.
Mål (l/b/h): 359/160/136 cm
Vægt: 825 kg
0-100 km/t: 8 sek
Topfart: 204 km/t

Konstruktion

3-dørs hatchback med motor placeret foran tværs, forhjulstræk, 5 trins gearkasse, skivebremser for og bag

Retro TV

1988 Renault 5 GT Turbo 


Det hele startede, da Renault kom med en splinterny Renault 5 i 1984. Den historiske bestseller var totalt fornyet med en ny tværstillet motor, gearkasse i aluminium, MacPherson affjedring, nyt design og smart moderne interiør. Salgssuccesen fik hurtigt kælenavnet "superfemmeren" og den motiverede til sportsversionen GT Turbo, som kom i 1985.

GT Turbo blev udviklet af 2 omgange. 1985 modellen, også kendt som "fase 1 GTT", fik sine 115 hk fra en Garrett T2 turbolader uden intercooler. Det var et veludviklet stykke ingeniørarbejde at få 115 hk tæmmet i den lille og lette bil på kun 860 kg. I 1985 var vægtforholdet 6,9 kg/hk uhørt lavt, og den lille Renault 5 var derfor den hurtigste bil i den nye GTI-klasse, som Volkswagen med Golf GTI havde startet.

En turbo uden intercooler viste sig hurtigt at have en for kort levetid. "Fase 2 GTT" kom derfor i maj 1986. Den var udstyret med samme turbo, men nu med intercooler. I 1988 fik "fase 2 GTT" en gevaldig ansigtsløftning og en masse ekstra udstyr. Ydelsen blev hævet til 120 hk ved at montere andre karburatorer, og et nyt tændingsmodul gav endvidere bilen 500 omdr./min ekstra på toppen.

I 1991 var det ikke længere en sjældenhed at modificerede mellemklassebiler præsterede ydelser på over 150 hk og accelerationer fra 0-100 km/t på under 8 sek. Turboens svagheder blev afløst af indsprøjtning og 16-ventilsteknik, hvorfor Renault 5 GT Turbo blev udfaset i 1991 til fordel for den mere moderne Renault Clio 16v. Det var enden på Renaults turbotid. Fiat´s turboudgave af Uno’en blev holdt i live endnu et par år, men turboens svagheder ved almindelig kørsel måtte også i Uno’en udfases af den nye generation af Fiat Punto’s 16 ventilede motorer.

 / Sidst opdateret den 8. oktober 2022

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark