Historie
Land: Danmark
Pris: - kr
Produceret: 1989 - 1995
Antal: -
Tekniske data
Elmotor 36V
3 blybatterier 12V/90ah
5 hk
Rækkevidde: 30-70 km
Mål (l/b/h): 274/106/124 cm
Vægt: 290 kg
0-100 km/t: - sek
Topfart: 40 km/t
Konstruktion
Glasfiber/plast karroseri, 3-hjulet med baghjulstræk, motor og batterier placeret bag, plads til 1 voksen og 1 barn
Retro TV
1989 Mini-el City
City-modellen var en kraftigt forbedret Mini-El. Og tilnavnet City var måske for at understrege, at bilen var til nærtransport, og dermed måske prøve at nedjustere købernes forventninger.
City-modellen kunne have været bilen, som reddede El-Trans A/S. El-systemet var ændret til mere normale 12V i instrumentbord og lygter. Samtidigt var motorstyringen erstattet af en chopperstyring, som gav en almindelig speederregulering. Hermed var elsystemets største svagheder elimineret.
Motoren blev også udskiftet med en kraftigere på 2,5 KW nominelt fra Thrige-Titan, som var rød. I originalt trim var tophastigheden opgivet som den samme, men med et simpelt speed-kit kunne marchhastigheden ændres til ca. 50 km/t. Den større motor gav også bedre acceleration og bedre trækkraft op ad bakker.
Den røde motor blev anvendt helt frem til ca. 2005 i basismodellen.
Men bilens dårlige rygte sad fast. Selv om City-modellen var meget bedre end forgængeren, gik salget sløjt og senere næsten i stå.
Produktionen af Mini-El blev derfor flyttet til tyskland i 1995, hvor produktionen fortsatte./ Sidst opdateret den 24. marts 2018
El-Trans A/S
Det var her ingeniøren Steen V. Jensen så mulighederne i elbilen. Ud fra filosofien om at 80% af danskerne havde under 15 km til arbejde, og at flertallet kørte alene, begyndte danskeren udviklingen af et lille eldrevet køretøj, som kunne opfylde de krav.... læs mere
Hvad skete der i 1980'erne?
Biler fra 1980'erne
Samfundet i 1980'erne
Opfindelser 1976 - 2000