Historie
Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1968
Antal: 3
Tekniske data
6-cylindret rækkemotor
3.909 ccm
175 hk v/4.800 omdr.
295 Nm v/3.000 omdr.
Mål (l/b/h): 415/?/? cm
Vægt: ? kg
0-100 km/t: ? sek
Topfart: ? km/t
Konstruktion
2-dørs roadster med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 4-trins gearkasse, skivebremser for, tromlebremser bag
Retro TV
1968 Austin-Healey 4000
Hedder den Austin-Healey 4000, 3000 MK4 eller er det slet ikke en model, fordi den aldrig rigtig kom i produktion? Under alle omstændigheder var det en spændede idé, Donald Healey fik, da han på grund af de amerikanske emmissionskrav erstattede 3000-seriens motor med en vaskeægte Rolls-Roycemotor på 4 liter. Men ideén var lidt for smart og god til British Leyland, så det blev kun til 3 eksemplarer - og Austin Healey 3000 MK3 sluttede derfor æraen om "The Big Healeys".
Den store 6-cylindrede rækkemotor var den samme, som leverede kræfterne til Rolls-Royce Vanden Plas R Saloon og havde været leveret til BMC siden 1964, hvor den blev brugt i Princess ´R´. I 1967 overvejede BMC at bruge den i MGC, men her valgte man at bruge British Leylands egen række-sekser.
Rolls-Roycemotoren, som var i aluminium, var længere end 3000'erens 3 liters motor, så for at bevare pladsen i kabinen, blev bilen skåret over i 2 stykker og forlænget med 152 mm. Bilen frihøjde blev forøget for at opfylde de nye amerikanske krav om forlygternes minimumshøjde over vejen. I følge Don Healey var køreegenskaberne også forbedrede, men ellers adskilte Austin Healey sig ikke fra 3000 MK3.
/ Sidst opdateret den 27. marts 2018
Om indsæt bilmærke
Donald Healey, som oprindeligt drev et værksted i Cornwall, begyndte at interessere sig for bilindustrien i 30'erne. Efter lidt arbejde hos... læs mere
Hvad skete der i 1950'erne?
Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975