Historie
Land: Frankrig
Pris: ? kr
Produceret: 1955 - 1969
Antal: 1.339.775
Tekniske data
4-cylindret rækkemotor
1.911 ccm
90 hk v/ 5.250 omdr.
148 Nm v/3.500 omdr.
Mål (l/b/h): 484/179/147 cm
Vægt: 1.275 kg
0-100 km/t: - sek
Topfart: 165 km/t
Konstruktion
4-dørs sedan med motor placeret foran , forhjulstræk
Retro TV
1966 Citroên DS19 Berline
Publikum må have stirret forundret, da DS blev præsenteret på Paris Motorshow den 6. oktober 1955. Den var så anderledes og absolut den mest futuristiske bil, verden nogensinde havde set. Den var på en lang række årtier forud for konkurrenterne og i opstillingen ved siden af de andre bilmærker lignede DS ingen anden bil. Den var designet af Flaminio Bertoni, som oprindeligt var skulptør. Designet var aerodynamisk, den havde kun en navskrue, og så var den forsynet med den revolutionerende hydrauliske affjedring, som gav en hidtil uhørt komfort - det påstås, at bilen kunne køre med 2 flade hjul, uden chaufføren mærkede det. Der var ingen kobling, da koblingen blev aktiveret hydraulisk under gearskifte, og så var der servostyring. Skivebremser for var standard og også interiøret med det et-narvede rat var anderledes på flere punkter.
Men selv om DS19 på mange måder var revolutioneende, så gemte der sig også gammel teknik under det smukke karroseri. Motoren var nemlig den gamle konstruktion fra Traction Avant. Ikke fordi den var ringe, men sammenlignet med bilens futuristiske design og øvrige teknik, var det en gammei kontruktion.
DS19 var tiltænkt som Traction Avants efterfølger, men bilens avancerede teknik gjorde prisspringet mellem DS19 og Traction Avant stort. Derfor lancerede Citroên i 1957 en billigere ID19. Den revolutionerende affjedring og det futuristiske design var det samme, men den hydrauliske kobling og servostyring var sparet væk. Med besparelserne nåede ID19 ned på en pris, som var mere realistisk for de trofaste Traction Avant købere.
I 1966 får bilen ny motor på 1985 ccm og samtidig lanceres ID21, som får en 2,1 liters motor. DS19 og ID19 udgår af produktion i 1969, men DS modellerne med større motorer forbliver i produktion frem til 1975.
/ Sidst opdateret den 10. september 2022
Om Citroên
Det var forretningsmanden Citroën, der med omhu og spekulation opbyggede imperiet, men det var kunstneren André, som tiltrak kundernes opmærksomhed. Allerede fra starten var bilerne innovative og anderledes. Og Citroëns branding, et ord som næppe var kendt på denne tid, skete med effektive og storslåede midler... læs mere
Hvad skete der i 1940'erne?
Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975