Historie
Land: Italien
Pris: ? kr
Produceret: 1966 - 1969
Antal: 475
Tekniske data
12-cylindret V-motor
3.929 ccm
350 hk v/7.000 omdr.
367 Nm v/5.100 omdr.
Mål (l/b/h): 436/176/107 cm
Vægt: 1.293 kg
0-100 km/t: 6,7 sek
Topfart: 277 km/t
Konstruktion
2-dørs coupé med centermotor placeret på tværs, baghjulstræk, 5-trins gearkasse, skivebremser for og bag
Retro TV
1966 Lamborghini Miura P400
Miuraen er nok det nærmeste man kommer at kunne udnævne den første serieproducerede gadebil med centermotor. Der var ganske vist biler med centermotor på gaden, men de var bygget til racerbanen, hvor kravet for at deltage i racerløb var, at der blev produceret et mindre antal til gadebrug for at homologisere dem til race. Muiraen var alene udviklet til gadebrug.
Idéen til Miura var udsprunget af to unge mænds entusiasme. Og de to unge mænd, Dallara og Stanzanis var netop inspireret af racerbiler med centermotor, som fx Ferrari 250LM og Porsche 904. Deres idé var at bygge en utæmmet racerbil, som var egnet til at køre på almindelig vej.
Der er lidt divergerende fortællinger om Ferruccio Lamborghinis holdning til projektet, som havde navnet 400 TP. Selv beskriver virksomheden Lamborghini den som uforbeholden positiv, men andre medier tegner et andet billede, hvor Ferruccio Lamborghini ikke var så forfærdelig vild med projektet. Han foretrak i stedet de klassiske GT-biler med ordentlige pladsforhold og god komfort. De to unge mænd var derfor henvist til at arbejde med den nye bil i fritiden.
Uanset hvilken historie der er rigtig - måske ligger sandheden et sted midt imellem - så var det i sidste ende Ferrucio Lamborghinis beslutning, at de to pionerers chassis skulle præsenteres for offentligheden på Torinos Auto Show i 1965. Nuccio Bertone, den succesfulde bildesigner fandt chassiset spændende, og han udtrykte overfor Lamborghini, at han kunne designe et karrosseri, som ville passe chassiset perfekt. Et partnerskab var født.
Kun fire måneder senere kunne Lamborghini i 1966 præsentere den færdige Miura på Geneve Motor Show. Miuraen blev flot modtaget. Alle var vilde med det futuristiske design og den nyskabende konstruktion. Ordrene begyndte at strømme ind, og i 1967 var de første biler rullet ud til forventningsfulde millionærer.
Motoren var den samme, som lå i 400GT, hvor den i Miuraen ydede 350 hk. Med den kraftfulde V12 motor var Miura den hurtigste bil på markedet i 1967. Prisen var dengang ca. $20,000.
I 1969 kom Miura S, hvor motoren var opgraderet til 370 hk, og i 1971 fulgte yderligere en opgradering til 385 hk i Miura SV. Sidstnævnte havde de største synlige opdateringer med blandt andet større skærme, som skulle give plads til bredere dæk.
Selv om bilen havde været forud for sin tid, da den blev præsenteret i 1966, og så begyndte konkurrenterne at røre på sig. Ferrari havde været hurtig til at lancere sin version af en centermotoriseret sportsvogn med Dino 206 GT i 1967. Også Lotus, Porsche og Maserati havde i 1971 centermotoriserede biler på programmet. De matchede hverken Miuraens præstationer eller skønhed, men den intense opmærksomhed og eksponering, Miuraen havde fået siden lanceringen havde medført, at publikum var blevet vant til den. I 1972 var det derfor slut for Miuraen. og i kulissen stod Lamborghini Countach klar til at tage over
Hvis du vil være sikker på at se en Miura, så er der udstillet én i VWs store bilby Autostadt i Wolfsburg.
/ Sidst opdateret den 30. marts 2018
Om Lamborghini
Det er svært helt at lade være med at sammenligne Ferrari og Lamborghini. Men det er urimeligt at gøre det. For de to hovedpersoner havde vidt forskellige bevægegrunde for at træde ind i bilproduktion. Enzo Ferrari brændte for racerbiler. Men produktionen af gadebiler var nødvendig for at tjene penge til racerbilerne. Ferruccio Lamborghini interesserede sig derimod kun for at producere gadebiler og havde ingen ambition om at være aktiv I motorsport... læs mere
Hvad skete der i 1960'erne?
Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975