NSU - Autofahren mit herz
Det ikke særligt mundrette Mechanische Werkstätte zur Herstellung von Strickmaschinen var starten på NSU. Virksomheden, som producerede symaskiner, ganske som Opel også gjorde til at begynde med, flyttede 1880 til Neckarsulm, som sammentrukket blev til forkortelsen NSU.
NSU havde stor succes med symaskinerne, men som mange andre producenter af tekniske varer på den tid, så begyndte ogs NSU at kaste sig over i produktion af cykler og i 1892 havde cykelproduktionen helt fortrængt produktionen af symaskiner. Og som mange andre cykelfabrikanter kastede NSU sig videre over først motorcykler og siden også biler. Den første bil stod klar i 1905.
Bilproduktionen blev langsomt øget, og i slutningen af 20’erne og først i 30’erne forsøgte NSU at springe ind i masseproduktion. Forsøget kiksede, og efter pres fra NSU’s bankforbindelse, blev en nyopført fabrik i Heilbronn solgt til Fiat, som brugte fabrikken til at samle biler til det tyske marked, hvorved bilproduktionen af NSU blev indstillet.
Produktionen af cykler og motorcykler fortsatte, og i begyndelsen af 50'erne kom den velkendte scooter NSU Quickly. Produktionen af to-hjulede køretøjer blev indstillet i 1967. På det tidspunkt havde NSU allerede genoptaget produktionen af biler.
Den første NSU var Prinz 1, som kom i 1957. Den havde en lille 2-cylindret luftkølet motor, som var placeret bag bagakslen. Med få ændringer blev den efterfulgt af Prinz 2 og Prinz 3, og en nydesignet Prinz 4. Prinz 4 kom også i en sportsudgave. Prinz 4 blev senere forsynet med en 4-cylindret motor. Den første var Prinz 1000, senere bare NSU 1000. Senere fulgte to sportsudgaver TT og TTS.
NSU's største bedrift, men samtidigt mærkets endeligt, var serieproduktionen af wankelmotoren. NSU Spider og Ro80 blev verdens første serieproducerede biler med wankelmotor. Man havde endnu ikke løst wankelmotorens største problem; tætheden. Teknikken var langt fra færdigudviklet, hvilket medførte store produktions- og udviklingsomkostninger. Motoren var upålidelig og dyr at vedligeholde, og trods anerkendelse og lovprisende ord fra presse og testkørere, så blev kunderne skræmt væk. Det blev en økonomisk nedtur for NSU, og i 1969 blev virksomheden overtaget af VW, der lagde NSU ind under Auto Union, som VW havde købt fem år tidligere.
NSU var fortid som selvstændigt mærke, men produktionen af Prinz fortsatte under NSU-navnet frem til 1973. Ro80 blev den sidste bil, som bar navnet NSU, da den blev udfaset i 1977.
/ Sidst opdateret den 18. marts 2018
Fakta
Navn: NSU
Land: Tyskland
Grundlægger: Christian Schmidt
Grundlagt: 1905
Status: 1977
Bilerne
På vej