Historie
Land: Tyskland
Pris: ? kr
Produceret: 1968 - 1976
Antal: ca. 330.000
Tekniske data
4-cylindret rækkemotor
1.990 ccm
100 hk v/ ?00 omdr.
Mål (l/b/h): ?/?/? cm
Vægt: ? kg
0-100 km/t: 12,4 sek
Topfart: 168 km/t
Konstruktion
3-dørs sedan med motor placeret foran på langs, baghjulstræk
Retro TV
1971 BMW 2002
BMW 1600-2 blev præsenteret i Geneve i 1966. BMWs mislykkede satsning på sportsvognsmarkedet med 507 havde bragt virksomheden på randen af den økonomiske afgrund. Med 1600-2 rettede BMW igen blikket mod et sportsligt image. Men denne gang med en mere forsigtig tilgang, hvor der skulle anvendes hyldevarer på den tekniske del, og hvor form og funktion skulle ligge tættere på en traditionel familiebil.
1600-2 var bygget på en forkortet 1600-platform, hvor “2” indikerede, at den var 2-dørs. 1600-2, som senere ændrede navn til 1602, blev en meget stor succes for BMW. En succes som reddede BMW fra konkurs. Men den slog også BMW an som førende i klassen for kompakte sportssedans. En førerplads som siden er blevet udfordret igen og igen men endnu aldrig fravristet BMW.1600-2s sportslige køreegenskaber og kompakte design appelerede til en større motor, og da efterspørgslen på en større motor kom direkte fra den amerikanske importør, så fik bilen knap et år efter 1600-2s premiere en 2-liters motor. BMW 2002 var en realitet. Og den ændrede for altid BMW. 2002 definerede den moderne kompakte sportssedan, som vi kender den i dag. BMW gik foran og viste, at hverdagsbilen med plads til fire og et bagagerum sagtens kunne bygges, så den kunne meget mere end at køre lige ud.
I 1968 blev 2-liters motoren forsynet med to Solex karburatorer. Denne model, 2002ti (Touring International), ydede 122 hk. Den blev kun bygget i få eksemplarer. I 1971 fik 2002 mekanisk benzinindsprøjtning fra Kugelfischer. Den fik navnet 2002tii (Touring Internationale Injection). Bilen blev meget dyrere men også langt hurtigere.
Desværre stillede de nye amerikanske sikkerhedsnormer efterhånden så store krav til biler, at det begyndte at skæmme 2002'eren. Blandt andet måtte designet lide under overdimensionerede kofangere, og nye støjkrav krævede ekstra lyddæmpning. '74-modellen var derfor langsommere end '73-modellen, blandt andet på grund af vægtforøgelsen.
I 1973 kom 2002 Turbo, som i følge reklamerne kunne give både AC Cobra og Porsche baghjul. I realiteten var det nok en sandhed med modifikationer, men turboversionen var hurtig. Forfra kunne den kendes på spoileren, hvor der stod Turbo spejlvendt. Så var søndagsbilsterne ikke i tvivl om, hvad det var de havde i bakspejlet. Turbo-skiltet blev dog ret hurtigt fjernet. Det var politisk ukorrekt at skilte med dens slags midt i en oliekrise.
Selv om 2002 udgik at produktion i 1976, så bygger BMWs 3-serie og den nyere 1-serie på samme koncept. BMW 2002 er da også en eftertragtet klassisk bil.
/ Sidst opdateret den 18. februar 2018
Om BMW
BMWs rejse har været snørklet. Det stod ikke i kortene, at BMW skulle ende som et af verdens førende bilmærker indenfor sportslige familiebiler. Selv logoet, den roterende blå og hvide propel, fortæller historien om, at BMW startede et helt andet sted... læs mere
Hvad skete der i 70'erne?
Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975