Historie

Land: Frankrig
Pris: ? kr
Produceret: 1970 - 1986
Antal: 2.473.150 (inkl. GSA)

Tekniske data

4-cylindret luftkølet boksermotor
1.015 ccm
55 hk v/ ? omdr.
? Nm v/?00 omdr.
Mål (l/b/h): 412/160/135 cm
Vægt: 950 kg
0-100 km/t: ? sek
Topfart: 148 km/t

Konstruktion

4-dørs hatchback med motor placeret foran på langs, forhjulstræk, 4-trins gearkasse, skivebremser på alle hjul

Retro TV

1971 Citroên GS Berline


Trods Citroëns store bidrag til bilens udvikling var det først i 1970, at motorjournalisterne præmierede det officielt. Citroën GS blev i introduktionsåret kåret som årets bil i Europa, og året efter vinder den også titlen i Danmark.

GS var teknisk meget raffineret og designet tidløst. Ikke futuristisk som ID19/DS19 havde været det, men med rene enkle linier som bevarede sin appeal helt frem til 1986, hvor BXeren overtog.

GS havde hydropneumatisk affjedring hentet fra ID/DS, og nedbremsning foregik med bremseforstærker via skiver på alle hjul. Motoren, som trak på forhjulene, var af samme type som i 2CV; en luftkølet boxer, dog med fire cylindre i GS. Motorens størrelsen, som var bestemt af afgiftsforholdene i Frankrig, var med sine 55 hk meget svag, så der kom fra 1972 en GS Club med motor på 1222 ccm og 59 hk. Fortsat ikke en prangende ydelse, men dog en forbedring.

GS-programmet udvides i 1971 med en stationcar (Break) og en 3-dørs (Service).

I 1973 kommer Citroën med en meget spændende satsning: GS Birotor. Modellen havde en 2 rotors Wankelmotor inspireret af samarbejdet med NSU, som brugte en tilsvarende type motor i NSU Ro80. Motoren, som ydede 106 hk, hævede GSs præstationer dramatisk. Tophastigheden røg fra 155 km/t til 175 km/t, og for første gang havde GS en motor, der matchede køreegenskaber og design. Desværre ramte den uøkonomiske GS Birotor lige midt i oliekrisen. Selv om Birotor var i produktion i næsten to år, blev der kun produceret 847 eksemplarer. I et forsøg på at undgå at have et komplet reservedelslager liggende til Birotor-motoren, forsøgte Citroën faktisk at tilbagekalde alle solgte GS Birotor til destruktion på fabrikken. Missionen lykkedes næsten, så der er kun få overlevende GS Birotor i private hænder.

I 1976 får GS sit første og eneste facelift. Udvendigt var ændringerne til at overse: nye baglygter og en lidt ændret kølergrill. På teknikken var der flere ændringer. Den lille motor på 1 liter udgår til fordel for to nye motorer; en på 1130 ccm med 57 hk (1977) og en på 1299 ccm med 65 hk. Der introduceres desuden en ny variant af 1,2 liters motoren, som yder 64 hk, og GS kan nu leveres med en ny 5-trins gearkasse.

I 1979 kommer GSA, som helt afløser GS i 1981. GSA introduceres som en ny model, men såvel navneligheden som designet og teknikken dækker mere over et facelift, som holder GS i live endnu nogle år. I 1981 udgår GS af produktion, efter 1.896.742 producerede enheder. GSA fortsætter i produktion frem til 1986, hvor BX kommer.

 / Sidst opdateret den 5. marts 2018

Om Citroên

Det var forretningsmanden Citroën, der med omhu og spekulation opbyggede imperiet, men det var kunstneren André, som tiltrak kundernes opmærksomhed. Allerede fra starten var bilerne innovative og anderledes. Og Citroëns branding, et ord som næppe var kendt på denne tid, skete med effektive og storslåede midler... læs mere

Hvad skete der i 1960'erne?

Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark