Historie
Land: Frankrig
Pris: ? kr
Produceret: 1970 - 1975
Antal: 12.920
Tekniske data
6-cylindret V-motor
2.974 ccm
180 hk v/ ? omdr.
? Nm v/?00 omdr.
Mål (l/b/h): 489/184/132 cm
Vægt: 1460 kg
0-100 km/t: 8,1 sek
Topfart: 230 km/t
Konstruktion
2-dørs coupé med motor placeret foran på langs, forhjulstræk
Retro TV
1975 Citroên SM
En absolut smuk og imponerende bil med tydelig inspiration fra DS19. 12.854 faldt for franskmandens V6-cylindrede Maseratimotor og det futuristiske lysarrangement. Motorpressen var henrykt over den hurtige, kraftige og meget stilfulde bil, da den blev præsenteret i Geneve i 1970. Men selv om mange faldt for dens umiddelbare kvaliteter, så dalede interessen for bilen hurtigt. Den avancerede teknik skræmte de etablerede serviceværkssteder, hvorfor servicenettet skrumpede ind til næsten nul. Også salgsafdelingerne formåede ikke at leve op til SM´s prestige-publikum. De var vant til den fodformede 2CV og familie-DS'eren, men pludselig stod køberne i jakkesæt og Mercedes.
Bilen bød på detaljer, som kun få biler kunne tilbyde. Udover en ægte Maseratimotor, var der naturligvis hydraulisk affjedring, servostyring og skivebremser for og bag med automatisk trykmodulator. Bare for at nævne nogle af fortræffelighederne.
Oliekrisen ramte produktionen af store biler hårdt, og allerede i 1975 valgte Citroën at tage SM ud af produktion. Motoren fik lov at leve videre i Maserati Merak nogle år efter.
Bilen kunne også fås med en 2,7 liters V6-motor
/ Sidst opdateret den 5. marts 2018
Om Citroên
Det var forretningsmanden Citroën, der med omhu og spekulation opbyggede imperiet, men det var kunstneren André, som tiltrak kundernes opmærksomhed. Allerede fra starten var bilerne innovative og anderledes. Og Citroëns branding, et ord som næppe var kendt på denne tid, skete med effektive og storslåede midler... læs mere
Hvad skete der i 1960'erne?
Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975