Historie

Land: Frankrig
Pris: ca 52.000 kr
Produceret: 1978 - 1989
Antal: 1.254.400

Tekniske data

2-cylindret boxermotor
652 ccm
36 hk v/ 5.500 omdr.
52 Nm v/3.500 omdr.
Mål (l/b/h): 369/151/141 cm
Vægt: 735 kg
0-100 km/t: 26,2 sek
Topfart: 124 km/t

Konstruktion

4-dørs hatchback med motor placeret foran på langs, forhjulstræk, 4-trins gearkasse

Retro TV

1978 Citroën Visa Club


Med Visa lykkedes det nogenlunde at overføre charmerne fra Citroën 2CV og Citroën Dyane 6 og samtidigt fjerne nogle af de unoder, som det mindre entusiastiske publikum brugte som argument for at fravælge forgængerne. Identiteten var særlig genkendelig i versionen med den 2-cylindrede boksermotor, som gav den velkendte tøffende lyd. Lyden var dog ikke helt autentisk, da motoren rent faktisk var en nyudvikling, hvor motoren nu havde 3 hovedlejer. Men med lyden og den fremragende benzinøkonomi intakt, så accepterede frankofilerne Visa som en værdig afløser for 2CV og Dyane 6.

Platformen var der derimod intet Citroën over. Den var hentet fra Peugeot 104, men dog blødet op, så den krængede tilstrækkeligt i svingene og skilte sig ud fra de andre minibiler. Faktisk var ændringerne af undervognen så markante, at motorpressen sammenlignede køreregenskaberne med Citroën 2CVs. Delingen af platform var naturlig, da Peugeot i 1974 havde overtaget det konkursramte Citroën og efterfølgende dannet PSA. Visa var hermed den første PSA-model, i en sidenhen endeløs række af Citroëner og Peugeoter, som delte platforme.

Indretningen var mere luksuriøs end i forgængerne med færre upolstrede dele i kabinen. Betjeningsmæssigt lagde man først og fremmest mærke til gearstangens nye placering i gulvet. Dernæst var det den markante og specielle “multikontakt”, som var placeret til venstre for rattet. I denne multikontakt, som erstattede de traditionelle ratmonterede vippekontakter, var styringen af blinklys, lys og viskere samlet. Var man ved at være i tvivl om bilens fabrikat, så var det typiske rat med det ene lodrette eger bibeholdt, så der i sidste ende ikke var tvivl om, at dette også indeni var en Citroën.

Visa udgik af produktion i 1988, 10 år efter introduktionen. I produktionsperioden blev modelvarianterne ændret med blandt andet større og kraftigere motorer. Der kom også mere plastik på eksteriøret.

Fra 1984 blev den sideløbende bygget på licens i Rumænien, hvor den hed Oltcit. Rumænien eksporterede Oltcit til visse dele af Vesteuropa under navnet Citroën Axel. Det viste sig at blive et problem for Citroën på grund af den ringe kvalitetsstandard på produktionslinierne i Rumænien.

 / Sidst opdateret den 18. februar 2018

Om Citroên

Det var forretningsmanden Citroën, der med omhu og spekulation opbyggede imperiet, men det var kunstneren André, som tiltrak kundernes opmærksomhed. Allerede fra starten var bilerne innovative og anderledes. Og Citroëns branding, et ord som næppe var kendt på denne tid, skete med effektive og storslåede midler... læs mere

Hvad skete der i 70'erne?

Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1976 - 2000

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark