Historie

Land: Japan
Pris: 29.629 kr
Produceret: 1972 - 1979
Antal: ?

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
1.169 ccm
54 hk v/ 5.500 omdr.
80 Nm v/3.500 omdr.
Mål (l/b/h): 341/151/133 cm
Vægt: 600 kg
0-100 km/t: 14 sek
Topfart: 145 km/t

Konstruktion

3-dørs hatchback med motor placeret foran tværs, forhjulstræk

Retro TV

1974 Honda Civic 


Civic blev Hondas kommercielle gennembrud på det europæiske marked. De usædvanlige konstruktionsprincipper, som Honda tidligere overførte fra sine motorcykler, var skrinlagt til fordel for et mere europæisk tilsnit. Men på det sportslige gik Honda ikke på kompromis, så Honda markerede sig allerede fra start i den mere sportslige ende af bilmarkedet.

Civic var bygget som bybil, og designet var et resultat af den japanske lovgivning. "Folkets Bil", som regeringens program til minimering af trafikproblemerne hed, stillede krav om at en bil ikke måtte fylde mere end 5 m². Med tværstillet motor kunne Honda ikke klemme bredden længere ned end 1505 mm, så længden var af tekniske årsager givet til 3320 mm (ekskl. kofangere). Og indenfor denne længde skulle der være plads til en komfortabel førerkabine. Honda tog konsekvensen af det beskedne bagerum, så den første udgave af Civic, som blev præsenteret i juli 1972, havde ingen bagklap. November samme år bliver modellen dog fulgt af en 3-dørs model.

Selv om Honda i 1972 blev mainstream, var det sportslige på flere områder overført fra motorcyklerne. Med Civics egenvægt på kun 600 kg, 70 kg mindre  end Morris Mascot Clubman 1275 GT, skivebremser for, uafhængig affjedring af alle hjul og en undervogn, der var strammere og mere præcis end sine europæiske konkurrenter, markerede Honda Civic sig fra start som værende det sportslige alternativ til de europæiske konkurrenter - en strategi, som Honda siden har holdt ved.

Den første Civic, der også er produceret som 4-dørs og 5-dørs, afløses af 2. generation i 1979.

 / Sidst opdateret den 10. september 2022

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark