Historie
Land: Frankrig
Pris: ? kr
Produceret: 1967 - 1982
Antal: ?/p>
Tekniske data
4-cylindret rækkemotor
1.118 ccm
58 hk v/ ?00 omdr.
? Nm v/?00 omdr.
Mål (l/b/h): ?/?/? cm
Vægt: 910 kg
0-100 km/t: 17,5 sek
Topfart: 136 km/t
Konstruktion
3-dørs hatchback med motor placeret foran tværs, forhjulstræk
Retro TV
1975 Simca 1100 LX
Det var Renault 16, som var først med hatchbacken, men samme år som Renault 16 blev præsenteret, begyndte Simca at udvikle en ny model, som senere skulle vise sig at blive en bil med tilsvarende design og kvaliteter. Renault 16 havde på det tidspunkt fået fodfæste med den revolutionerende hatchback, så mon ikke Simca skævede godt og grundigt til den franske konkurrent?
Simca 1100, som blev præsenteret i 1967, var en meget vellykket bil. Den var mindre end forbilledet, men den var den mest brugsrigtige og velkørende af de to. Den var billigere, mere økonomisk, og den var pålidelig og stærk. Motoren var Simcaens svage punkt. Ikke fordi den havde egentlige fejl, men den havde et larmende og raslende ventilarrangement, som fik den til at lyde skrøbelig. Det krævede tilvænning for det kræsne ører.
Trods lyden var bilen skruet rigtigt godt sammen, og samlekvaliteten var over normen for konkurrenterne fra Sydeuropa. At kvaliteten var iorden hjalp dog lige meget mod rust, som var et almindeligt problem på de sydeuropæiske biler.
Simca 1100 kunne i produktionsperioden fås med forskellige motorer, hvor den kraftigste, som havde modelnavnet 1100 TI, kom i 1976. Den havde en motor på 1294 ccm, som ydede 82 hk.
Med Simca 1100 blev ejerforholdet med Chrysler for første gang gjort synligt på bilerne. Fra 1967 fik alle Simcaer Chryslers 5 takkede stjerne på højre side af kofangerne, og Simca 1100 var den første Simca, som fik de specielle hjulkapsler, der ligeledes var designet som en 5 takket stjerne. I 1969 introduceres Simca 1100 også på det amerikanske marked som Simca 1204, hvor modelnavnet var størrelsen på motoren. Det er usandsynligt, at 1100 var kommet til USA, hvis ikke Chrysler havde ejet Simca.
At Simca 1100 var godt bygget blev understreget i midten af 1970erne, hvor Simca byggede årets bil 1976 model 1307/1308 på samme ramme som 1100. Også efterfølgeren til 1100, Horizon, var opbygget på denne ramme, dog blev Horizon udstyret med motorer fra VW og Peugeot.
Simca 1100 holdt 15 år i produktion, de sidste år som en Talbot Simca 1100. Gennem de 15 år var ændringerne på såvel motorer som karrosseri marginale. Det var faktisk kun kabinen, som løbende blev tilpasset modelunerne. Udover den viste 2-dørs, så kunne den også fås som 4-dørs og stationcar.
/ Sidst opdateret den 26. februar 2018
Om Simca
1950'erne var en stor succes for Simca, men det var også midt i successen, fabrikken lukkede den trojanske hest ind, som senere skulle betyde Simcas endeligt. 15 % af Simcas aktier havde været reserveret til Ford i forbindelse... læs mere
Hvad skete der i 70'erne?
Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975