Historie
Land: Frankrig
Pris: 49.892 kr
Produceret: 1975 - 1979
Antal: ?
Tekniske data
4-cylindret rækkemotor
1.294 ccm
68 hk v/ 5.600 omdr.
? Nm v/?00 omdr.
Mål (l/b/h): 424/168/140 cm
Vægt: 1.065 kg
0-100 km/t: 13,5 sek
Topfart: 160 km/t
Konstruktion
4-dørs hatchback med motor placeret foran tværs, forhjulstræk, 4-trins gearkasse
Retro TV
1976 Simca 1307 GLS
Simca 1307 blev årets bil i Danmark og 15 andre lande i 1976. Dommerne var enige: det var den hidtil kønneste bil med hækdør. Dertil var den økonomisk, sikker med gode bremser, komfortabel og ikke mindst var der fremragende plads til prisen. I dag er der kun meget få tilbage. De fleste rustede væk, i hvert fald dem her i norden, resten blev skrottet, fordi de var for dyre at holde kørende i længden.
1307 blev præsenteret i oktober 1975 i Paris. Det var ikke en afløser for Simca 1100, men Simca 1307/1308/1309 blev konstrueret på samme platform som Simca 1100. Den blev en overvældende succes for Chrysler, men paradoksalt nok også enden for Chryslers engagement i Europa. Model 1307 var den første Simca med navnet Chrysler-Simca. Chrysler-navnet var placeret på motorhjelmen, mens Simca-skiltet var henvist til en beskeden plads på bagsmækken. Med denne placering signalerede Chrysler, at navnet Simca var på vej ud.
Ved introduktionen kunne Simca 1307 købes i 3 modeller: 1307 GLS, 1307 S og 1308 GT. 1307 og 1308 var teknisk helt identiske, men 1308 var mere veludstyret, blandt andet havde den elruder, og den havde en større motor på 1442 ccm. 1307 GLS og S havde samme motor, men S var forsynet med dobbeltkarburator, hvilket gav den en markant bedre ydelse, som på papiret var tæt på motoren fra 1308 GT. I 1978 kom Simca 1308 S. Den havde det samme udstyr som 1307S, mens motoren var fra 1308 GT. I USA blev modellen lanceret som Simca Alpine.
Den sidste i modelrækken bliver luksusmodellen 1309 SX, som kom i 1979, kort før 1510 afløser 1307/1308/1309. 1309 SX var den mest veludstyrede mellemklassebil i 1979. Udstyrslisten omfattede blandt andet servostyring, 3-trins automatisk gearkasse, soltag, tonede ruder, fartpilot, centrallås og elruder. Selv om 1307/1308 blev udfaset, sluttede produktionen ikke. Maskinerne blev solgt til Moskwich i Rusland, som fortsatte produktionen med forskellige mindre ændringer.
/ Sidst opdateret den 23. februar 2018
Om Simca
1950'erne var en stor succes for Simca, men det var også midt i successen, fabrikken lukkede den trojanske hest ind, som senere skulle betyde Simcas endeligt. 15 % af Simcas aktier havde været reserveret til Ford i forbindelse... læs mere
Hvad skete der i 70'erne?
Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1976 - 2000