Historie
Land: Italien
Pris: ? kr
Produceret: 1974 - 1978
Antal: 150
Tekniske data
12-cylindret V-motor
3.929 ccm
375 hk v/7.500 omdr.
361 Nm v/5.000 omdr.
Mål (l/b/h): 414/189/107 cm
Vægt: 1.200 kg
0-100 km/t: 5,9 sek
Topfart: 272 km/t
Konstruktion
2-dørs coupé med centermotor placeret på langs, baghjulstræk, 5-trins gearkasse, skivebremser for og bag
Retro TV
1973 Lamborghini Countach LP400
Fri for spoilere, pyntepaneler og brede skærmkanter så er Countach anno 1973 mere rå og upoleret end årgangene efter. Countach havde et aggressivt ydre uden sidestykke. Og indstigningen gennem de specielle døre gjorde oplevelsen af at Countach var en speciel bil komplet.
I forhold til Miura-projektet så var udviklingen af Countach længe undervejs. Allerede i 1969 blev de første streger slået, men først i 1971 kunne Lamborghini præsentere den første prototype. Igen var det Marcello Gandini fra Bertone, som havde slået stregerne. Countach var spektakulær. Miura'en var stadig raffineret, men de potentielle købere var ved at vænne sig til den. Og efter præsentationen af Countach blev det ikke lettere for Lamborghini at afsætte Miura.
Yderligere to år skulle der gå, før produktionsmodellen blev præsenteret. I 1973 blev den vist ved biludstillingen i Geneve, og senere på året begyndte produktionen. Den første køber fik sin Countach leveret i 1974.
Countach var unik. Muriaen var både lav og bred. Men Countachen var 13 cm bredere og hele 22 cm kortere. Dimensionerne gav Countach en helt anden og mere hidsig fremtoning. I profil understregede den markante kileform, det fremrykkede cockpit og de enorme luftindtag på motorklappen, at der var tale om en sportsvogn af hidtil uset kaliber.
Sakse-dørene, som de hurtig blev kendt som, var en idé Gandini havde med fra en prototype, han sidste i 60’erne havde tegnet for Alfa Romeo. De var ikke kun et designmæssigt gimmick. Med bilens bredde på 1,89 meter, så kunne almindelige døre ikke åbnes ved parkering i en almindelig parkeringsbås.
Teknisk var Countach som Miura også en centermotorkonstruktion. Den var oprindeligt tiltænkt en fem liters motor, men da den kom i produktion endte den med motoren fra Miuraen. Men nu placeret på langs. Heraf modelnavnet LP400. LP for en langsliggende motor bag (Italiensk: longitudinale posteriore) på fire liter (reelt 3,9l).
Motoren var tung, og for ikke at få både gearkasse og motor til at hvile tungt på bagakslen, så blev motoren vendt baglæns, så gearkassen og kobling lå fremad. Udover en bedre vægtfordeling betød det også kortere skiftestænger mellem gearstang og gearkasse, hvilket gav et bedre gearskifte. Med denne konstruktion blev vægtfordelingen tæt på perfekt, 50/50 på for- og bagaksel. Den stærke V12-motor leverede al den kraft, det dengang var muligt at kontrollere på fire hjul. Og det skal hertil siges, at LP400 havde relativt smalle dæk, 215/70 VR 14 bag og 205/70 VR 14 for.
Den angivne topfart og acceleration fra 0-100 km/t er noget usikker. Lamborghini opgiver på lamborghini.com tophastigheden til ca. 309 km/t. Testkørsler har siden vist, at det næppe var realistisk. Accelerationen er angivet til 5,4 sekunder af fabrikken, hvilket også senere har vist sig optimistisk. I oversigten til højre har er oplyst de præstationer, som testskørere har oplyst i forbindelse med artikler om bilen.
Hvis du vil være sikker på at se en Countach, så er der udstillet én i VWs store bilby Autostadt i Wolfsburg.
/ Sidst opdateret den 31. marts 2018
Om Lamborghini
Det er svært helt at lade være med at sammenligne Ferrari og Lamborghini. Men det er urimeligt at gøre det. For de to hovedpersoner havde vidt forskellige bevægegrunde for at træde ind i bilproduktion. Enzo Ferrari brændte for racerbiler. Men produktionen af gadebiler var nødvendig for at tjene penge til racerbilerne. Ferruccio Lamborghini interesserede sig derimod kun for at producere gadebiler og havde ingen ambition om at være aktiv I motorsport... læs mere
Hvad skete der i 1970'erne?
Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975