Historie

Land: Italien
Pris: ? kr
Produceret: 1978 - 1982
Antal: 150

Tekniske data

12-cylindret V-motor
3.929 ccm
355 hk v/7.500 omdr.
363 Nm v/5.500 omdr.
Mål (l/b/h): 414/200/104 cm
Vægt: 1.200 kg
0-100 km/t: 5,9 sek
Topfart: 252 km/t

Konstruktion

2-dørs coupé med centermotor placeret på langs, baghjulstræk, 5-trins gearkasse, skivebremser for og bag

Retro TV

1978 Lamborghini Countach LP400 S


I 1978 blev Marcello Gandinis design fra 1971 ændret markant. Countach LP400 S fik de hidtil bredeste dæk monteret på en serieproduceret bil. Ikke mindre end 345/35 VR 15 skulle der nu være plads til i bagskærmene. Derfor blev akslerne forlænget, og der blev bygget brede skærmforøgere i glasfiber på bilen. Udover den nye spoiler foran, så kunne der også tilkøbes en stor V-formet hækspoiler som ekstraudstyr. Hvis ikke man i forvejen syntes, at Countach var spektakulær at se på, så var den det i hvert fald nu

Inspirationen til LP400 S var hentet direkte fra en specialudgave af forgængeren Countach LP400, som var udviklet til Walter Wolf, ejeren af Formel 1 teamet Wolf-Williams Racing, senere Walter Wolf Racing. Wolf Walters udgave havde den 5-liters motor, som oprindeligt var tiltænkt Countachen tilbage i 1971. Problemerne med kølingen af den større motor medførte dog, at den senere senere blev erstattet af den velkendte 3,9-liters motor, som lå i LP400.

Ændringer medførte, at Countach tog på i vægt og fik større luftmodstand. På trods af det mere aggressive design, så var LP400 S derfor langsommere end LP400. Til gengæld var vejbeliggenheden bedre. Undervognen var forbedret for at håndtere de bredere dæk, som gav et markant bedre vejgreb og spoilerne øgede bilens stabilitet ved høje hastigheder.

Frihøjden var i de tidlige modeller 3 cm lavere end i LP400. Den blev dog senere hævet igen, da ejerne for ofte slog frontspoileren i stykker på høje kanter. Også loftshøjden blev i produktionsperioden hævet for at give mere plads til høje personer.

Der er lidt forskellige historier omkring motorydelsen, som for Countach LP400 S blev opgivet til at være ca. 20 hk mindre end forgængeren. Konklusionen de fleste steder er, at motoren i LP400 S var uændret i forhold til LP400, hvorfor konklusionen må være, at Lamborghini med den nye opgivelse på 355 hk var mere ærlig omkring motorens faktiske ydelse.

Lamborghini opgav selv tophastigheden til over 300 km/t. Testkørsler har siden vist, at det næppe var realistisk. Den angivne tophastighed til højre er de tophastigheder, som testkørere har opnået med bilen.

 / Sidst opdateret den 1. april 2018

Om Lamborghini

Det er svært helt at lade være med at sammenligne Ferrari og Lamborghini. Men det er urimeligt at gøre det. For de to hovedpersoner havde vidt forskellige bevægegrunde for at træde ind i bilproduktion. Enzo Ferrari brændte for racerbiler. Men produktionen af gadebiler var nødvendig for at tjene penge til racerbilerne. Ferruccio Lamborghini interesserede sig derimod kun for at producere gadebiler og havde ingen ambition om at være aktiv I motorsport... læs mere

Hvad skete der i 1970'erne?

Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark